رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: مشکل کنونی آب کشور با مدیریت منابع آب و خاک قابل حل است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران در هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت مزرعه و آب با اشاره به اینکه اهمیت خاک و آب بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: خاک و آب هر ۲ از جایگاه بالایی برخوردار هستند و همواره با حل مشکلات آب و خاک، خیلی از مشکلات زیست محیطی و اقتصادی رفع می شود.

او با اشاره به اینکه در هر ۱۰۰ گرم خاک به اندازه جمعیت کره زمین موجود زنده است، افزود: با توجه به آنکه میلیون ها سال برای تشکیل یک سانتی متر خاک حاصلخیز زمان نیاز است، اما در اثر فرسایش یا سیل ممکن است در مدت زمان چند ثانیه از بین برود.

گرجی ادامه داد: هم اکنون دغدغه جامعه و مردم آلودگی خاک و تخریب منابع خاکی است که با این وجود فرهنگ سازی در این زمینه امری ضروری است.

این مقام مسئول ایجاد دفتر خاک در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی را اقدامی مثبت دانست و گفت: بنابر پیگیری های مکرر، طی یک تا ۲ سال گذشته قانون خاک به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن توسط معاونت خاک و آب نوشته شد و هم اکنون در هیئت دولت مراحل پایانی آن می‌گذرد.

رئیس انجمن علوم‌خاک ایران ادامه داد: با پیگیری معاونت امور خاک و آب و وزیر قبلی جهاد، دفتر خاک راه اندازی شد.

او با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اعتباری به خاک تخصیص نیافته است، گفت: علی رغم آنکه در برنامه ششم‌توسعه، اسم خاک آمد، اما بودجه ای به آن تخصیص نیافت که امیدواریم در سال های آتی به این موضوع توجه شود تا مشکل آب، زیست محیطی و تولید حل شود چرا که خاک بستر آب است.

رئیس انجمن علوم خاک ادامه داد: در هر استان باید یک پایلوت اجرا شود تا با پیاده سازی الگو در زمین، مدیریت در منابع آب و خاک حاصل شود.

او در پایان تصریح کرد: با همت نیروی جوان در سال های آینده می توان وضعیت بهتری از لحاظ کشاورزی، امنیت غذایی و خاک و آب داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار