نشریه گلوبال تایمز از تمایل چین و اتحادیه اروپا برای بهبود روابط خود خبر داد و عنوان کرد رویکردهایی در این میان باید بررسی شود که راهبردی هستند.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گلوبال تایمز، نشریه گلوبال تایمز در تازه ترین مقاله خود از تمایل اتحادیه اروپا و چین برای اصلاح روابط تیره بین خود خبر داد و با اشاره به گفتگوی تلفنی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، با شارل میشل، رئیس شورای اروپا نوشت در زمانیکه غرب عموما معتقد است که روابط چین و اروپا بر روی یک طناب محکم قرار دارد، افکار عمومی با این سوال روبه‌رو هستند که آیا نگرش اتحادیه اروپا نسبت به چین در شرایط کاهش تنش‌ها بین چین و آمریکا تغییر عمده‌ای خواهد داشت یا خیر؟

چین و اتحادیه اروپا باید به درک مشترکی از تفاوت‌ها دست یابند

در این مقاله آمده است که این رابطه دو سویه با سه رویکرد روبروست که باید برای بهتر شدن روابط به آنها توجه کرد نخستین مورد «شکاف در ادراک» به معنای درک دو طرف از تفاوت‌های یکدیگر از جمله تفاوت‎‌های ایدئولوژیکی در حکومتداری، حقوق بشر و دموکراسی است.

اما اکنون تفاوت‌های اصلی در چگونگی تعریف یکدیگر و روابط دوجانبه بین آن‌ها است. به طور کلی، چین نگرش خود را در مورد اتحادیه اروپا تغییر نداده است. روابط چین و اروپا رابطه‌ای بین دو تمدن بزرگ، دو بازار بزرگ و دو قدرت بزرگ خواهد بود. با این حال، بروکسل همزمان پکن را به عنوان شریک و رقیب خود تعریف می‌کند که تاکنون به  نفع اروپا نبوده است.

«اختلالات داخلی و خارجی»، رویکردی که باید مورد توجه قرار گیرد

رویکرد دوم، «اختلالات داخلی و خارجی» است زیرا اتحادیه اروپا یک کشور نیست، بلکه اتحادیه‌ای متشکل از ۲۷ کشور است؛ بنابراین، وضعیت در هر کشور به دلایل مختلف از جمله انتخابات متفاوت است. به عنوان مثال در حالی که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در شرف خروج از قدرت است، فرانسه قرار است سال آینده انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد.

چین با خودمختاری استراتژیکی که دارد، مسئله ای که به کاهش وابستگی اتحادیه اروپا منجر شده است. پارلمان اروپا بارها با کنار آمدن با آمریکا و در نظر گرفتن آرای آنها تصمیم گرفته که بدون توجه به مذاکرات تقریبا در طول یک دهه‌ اخیر، تحریم‌های جدیدی را علیه چین آغاز کند و همین امر منجر به اختلال در روند تصویب توافقنامه جامع سرمایه گذاری چین و اتحادیه اروپا شده است. در حال حاضر، طرف اروپایی در میان ناامیدی روزافزون خود از دولت بایدن، علاقمند به ترمیم روابط آسیب دیده با پکن است.

فرصت‌های شکل گیری الگوی جهانی شدن میان چین و اتحادیه اروپا

رویکرد سوم «فرصت تحول» است، چند نیروی کلیدی در شکل‌گیری الگوی بین المللی و جهانی شدن در قرن ۲۱ وجود دارد. یکی دیجیتالی شدن، شبکه سازی و روشنفکری، و دیگری کاهش تمایل به استفاده از کربن و تمایل به انرژی جدید. انسان‌ها از تمدن صنعتی به سمت تمدن دیجیتالی و اکولوژیکی حرکت می‌کنند و این می‌تواند فرصتی را برای تغییر و ارتقاء روابط چین و اتحادیه اروپا فراهم کند. همکاری چین و اتحادیه اروپا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و تغییرات دیجیتالی نیازمند همکاری جامعه بین المللی است. همچنین این یک اهرم برای ایجاد همکاری‌های مکمل جدید و توسعه بازار‌های شخص ثالث برای دو طرف است.

چین و اتحادیه اروپا باید برای ایجاد آینده‌ای جدید همکاری کنند

اما در واقع، چین و اتحادیه اروپا باید بر برخی از چالش‌ها، از جمله رقابت در فناوری، بازار و مقررات و ... غلبه کنند. اتحادیه اروپا اولین مالیات مرزی کربن در جهان را پیشنهاد کرده است. چین در زمینه دیجیتالی شدن، بر نوآوری تأکید می‌کند، انگلیس بیشتر بر عملکرد بازار اجتماعی پس از برگزیت تمرکز کرده و آمریکا خواستار سرمایه گذاری خصوصی است. این سه مدل با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما می‌توانند به همکاری برد-برد نیز برسند. چین و اتحادیه اروپا به عنوان شرکای دیجیتالی باید بر سرکوب توسعه دیجیتالی چین از سوی  آمریکا با استفاده از حریم خصوصی و امنیت داده‌ها غلبه کنند.

چین و اتحادیه اروپا اکنون در حال جمع آوری زمینه‌های مشترک بیشتر و حل اختلافات هستند، از چند جانبه گرایی واقعی دفاع کرده و به چالش‌هایی مانند جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی پاسخ می‌دهند. ممکن است اتحادیه اروپا احساس کند که وضعیت آن در امور جهانی تغییر کرده و یا نقشش کمرنگ شده اما موقعیت این اتحادیه در واقع در چشم چین افزایش یافته است.

چین و اتحادیه اروپا به منظور ترویج ایجاد نوع جدیدی از روابط بین الملل، مدیریت جهانی در پاسخ به تغییرات عمده‌ای که در یک قرن اخیر مشاهده نشده است، یا حکومت داخلی مردم محور، باید برای ایجاد آینده‌ای جدید همکاری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
همه از ترس آمریکا میخوان با هم متحد بشن
آخرین اخبار