دولت بایدن: همدست بن لادن می‌تواند به صورت محدود اظهارات خود را به دادگاه تسلیم کند

آمریکا اعلام کرد ابو زبیده که در حال حاضر در زندان گوانتانامو است می‌تواند بخشی از شهادت خود را به صورت محدود تقدیم دادگاه کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت آمریکا به ابوزبیده، یکی از مظنونان حملات یازده سپتامبر اجازه داده است که به صورت محدود شهادت خود را به دادگاه ارائه کند.

ابو زبیده که گفته می‌شود از همکاران نزدیک اسامه بن لادن، سرکرده پیشین القاعده است در حال حاضر در بازداشت سیا و در زندان گوانتانامو به سر می‌برد. آمریکا می‌گوید این فرد یکی از مظنونان اصلی دست داشتن در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر است.

برایان اچ فلچر، سرپرست وکیل مدافع آمریکا در نامه‌ای به قضات دادگاه اجازه داد تا بخشی از اظهارات ابو زبیده را دریافت و آن‌ها را بررسی کنند. در این نامه آمده است: تمامی این اظهارات قابلیت تجدیدنظر دارند و اگر مخالف امنیت ملی آمریکا باشند باید به دقت بررسی شوند.

نامه مقامات قضایی آمریکا در حالی مطرح شد که ابو زبیده در ماه‌های اخیر به وکلای خود در مورد شکنجه‌های شدید و رفتار‌های غیرقانونی در زندان گوانتانامو شکایت کرده است.

حالا مقامات قضایی لهستان می‌گویند باید به این شکایت ابو زبیده رسیدگی شود. پیشتر نیز ابو زبیده تلاش کرده بود برخی مامورات اطلاعاتی آمریکا را در رابطه با رفتار‌های غیرانسانی در این زندان به دادگاه لهستان احضار کند. لهستان مکانی بوده است که مقامات سیا در مخفیگاه  خود اقدام به شکنجه ابو زبیده کرده اند. 

دولت آمریکا اعلام کرده چنانچه اظهارات ابو زبیده برخلاف امنیت ملی باشد، شهادت وی باید از طریق سه قاضی آمریکایی به سمع دادگاه برسد. 

مقامات آمریکا در پاسخ به اعتراض مقامات قضایی دادگاه لهستان به این رویکرد واشنگتن گفتند: ابو زبیده تحت قوانین و محدویت‌های ویژه زندان گوانتاناموست و ممکن است اطلاعات وی جنبه طبقه بندی شده داشته باشد و تهدیدی برای امنیت داخلی آمریکا محسوب شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
بن لادن و بغدادی رو تو ویلاهایی با بهترین امکانات رفاهی و پزشکی نیگر داشتن بعد از این فیلمام بازی میکنن و مثل خر از تروریستا کار میکشن و استفاده میکنن
آخرین اخبار