شرکتی آمریکایی بازی را طراحی کرده که براساس نبرد دوم در فلوجه است که منتقدان آن را شبیه ساز قتل اعراب اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی ان ان؛ به تازگی یک شرکت بازی سازی آمریکایی، ماجرا‌های نبرد دوم در فلوجه عراق را به یک بازی ویدئویی تبدیل کرد. انتشار این بازی با انتقادات بسیاری از سوی مردم خصوصا بازماندگان این جنگ رو به رو شد.

نجلا بسام عبدالله دختر ۲۸ ساله عراقی، در دوران جنگ عراق بزرگ شد و تصاویر کشته شدن مردم کشورش خصوصا تیر خوردن دوستش در مسیر مدرسه کودکی او را نابود کرد، او اکنون درباره بازی جدید «شش روز در فلوجه» می‌گوید: "از اینکه میبینم کسانی از جنگی که برای ما ناراحتی و زجر به همراه داشت پول درآوردند و افراد دیگری اکنون می‌خواهند آن جنگ را به عنوان سرگرمی و تفریح بازی کنند، احساس انزجار می‌کنم. من نمی‌توانم در مقابل این رفتار غیرانسانی سکوت کنم. "

اکران قریب الوقوع بازی "شش روز در فلوجه" برای عبدالله و دیگر بازماندگان جنگ عراق مانند باز شدن زخم‌های کهنه و بی اهمیت جلوه دادن درد این مردم است. بازماندگان این جنگ می‌خواهند که انتشار این بازی متوقف شود.

تولیدکنندگان بازی شش روز در فلوجه می‌گیوند که سوتفاهم شده و هدف از ساخت این بازی چیزی جز آموزش تاریخ به بازیکنان نیست. نیمی از این بازی ویدئویی و نیمه دیگر مستندی از گیم پلی خود بازی درباره بازگویی تاریخ و بازآفرینی داستان‌های واقعی از ماجرای نبرد دوم فلوجه است که از ۷ تا ۲۳ نوامبر سال ۲۰۰۴ به طول انجامید. این نبرد به قدری بزرگ و سهمگین بود که ارتش آمریکا آن را سنگین‌ترین نبرد شهری پس از نبرد شهر هوئه در ویتنام نامید. درگیری بین نیرو‌های آمریکا و سربازان ویتنام شمالی در این نبرد منجر به مرگ صد‌ها یا هزاران نفر از مردم این شهر شد.

خونین ترین نبرد عراق

در نبرد فلوجه، نیرو‌های آمریکایی به خانه‌های مردم این شهر هجوم بردند و هزاران نفر از مردم عراق در این جنگ و بین تیراندازی‌های نیرو‌های عراقی و آمریکایی گیر افتاده بودند و همه تلاششان این بود تا از گلوله‌های اسنایپر‌های آمریکایی و دام‌های انفجاری جان سالم به در ببرند. جف انگلهارت از کهنه سربازان آمریکا در مستند فلوجه: قتل عام پنهان که در سال ۲۰۰۵ ساخته شد، گفت: "به ما دستور داده بودند هرکسی را که در فلوجه راه می‌رود، حرف می‌زند یا نفس می‌کشد از نیرو‌های دشمن است؛ بنابراین همه کسانی که در خانه یا خیابان‌ها بودند را هدف قرار می‌دادیم. "

استفاده از سلاح های کشتار جمعی

نیرو‌های آمریکایی در این نبرد بیش از ۳۰۰ بمب، ۶ هزار توپخانه و ۲۹ هزار خمپاره انداز را به کار گرفتند. مقامات این کشور هم گفتند که در این نبرد علیه مردم فلوجه از فسفر سفید هم استفاده شده است، فسفر سفید سلاحی ممنوعه است که پوست را می‌سوزاند. در پایان این نبرد نابرابر، بیش از ۸۰ سرباز آمریکایی کشته شدند و باتوجه به اینکه از تعداد قربانیان غیرنظامی این جنگ آماری در دست نیست، صلیب سرخ از کشته شدن ۸۰۰ عراقی بی گناه در این نبرد گزارش کرد. به گزارش گاردین و به نقل از سازمان‌های مردم نهاد محلی، بیش از ۶ هزار عراقی که اکثریت آن‌ها غیرنظامی بودند در نبرد دوم فلوجه جان خودشان را از دست داده اند.

 بازی ویدیویی

بازی شش روز در فلوجه ابتدا توسط شرکت اتمیک گیمز آمریکا ساخته شد و قرار بود که توسط شرکت کونامی ژاپن در سال ۲۰۱۰ پخش شود، اما این شرکت یک سال پیش از تاریخ انتشار به علت انتقاداتی که به بازی شده بود، از پخش آن منصرف شد. پس از انصراف کونامی، شرکت اتمیک گیمز تعطیل شد و پروژه به کل کنار گذاشته شد. در فوریه سال ۲۰۲۱، استودیو‌های وایر گیمز اهلام کرد که قصد دارد پروژه شش روز در فلوجه را بار دیگر احیا کند. اکنون این بازی قرار است تا پایان سال جاری میلادی منتشر شود.

منتشرکنندگان بازی بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن آمده: "درک معنای جنگ به کمک شخصیت‌های مجازی و در مکانی غیرواقعی که کار‌های قلابی انجام می‌دهند، کار سختی است. اکنون زمانی فرارسیده تا کلیشه‌های بازی‌های ویدئویی را به چالش بکشیم. " توسعه کنندگان مدعی شدند که برای تحقق این هدف با بیش از ۱۰۰ سرباز همکاری داشتند تا رویداد‌های واقعی را به طور موثق به تصویر بکشند. تولیدکنندگان بازی برای تولید این عنوان با ۲۷ عراقی که ۲۳ نفرشان از اهالی فلوجه بودند مصاحبه کردند.

در این بازی، بازیکنان می‌توانند انتخاب کنند که فرمانده‌ای آمریکایی باشند که تیمی از سربازان را در عملیات هدایت می‌کند یا پدری عراقی و غیرمسلح که سعی دارد در این جنگ خانواده اش را به مکانی امن برساند. بازیکنان در این بازی صدای واقعی فرماندهان آمریکایی را که عملیات را روایت می‌کنند، می‌شنوند و غیرنظامیان نیز از تجربیات خودشان از آن دوران می‌گویند.

بازی رایانه ای


بیشتر بخوانید


گزارش از عطیه رضایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
اونطور که من تو اینترنت خوندم میشه تو این بازی به عنوان یک پدر عراقی غیر مسلح فلوجه که در حین حمله آمریکایی ها باید خانواده شو به یه جای امن برسونه هم بازی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ebi ramzey
۱۸:۲۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
دیگه زیاد بزرگش کردین
Sweden
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
خدا لعنتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
اونجا همه چی دولتی نیست که تیتر زدید آمریکا ساخته. یه شرکت بازی سازی وقایع یه جنگو تو بازی خودش گنجونده.
بدت میاد؟ نخر. بازی نکن.
پس آلمانی ها چی باید بگن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
نوشته به نقل از cnn یعنی گزارش مال خود yjc نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
خیلی نادانی که از قاتلا حمایت میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
لعنت بر. جنگ و امریکا ، نه جنگ ما ک که برای دفاع از کشورمان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
کاش برای انتخاب شدن مدافعان فلوجه هم اپشن میگذاشتند تا در دنیای مجازی هم طعم نابودی به یانکی ها را میچشاندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
وقتی ما میگوییم فرهنگ غرب و مشخصاً فرهنگ آمریکا شاید اکثریت ما ذهنمان متوجه فرهنگی می شود که مشخصۀ اصلی آن فرهنگ بی بندو باری و برهنگی و ارتباط جنسی انسانها خارج از هر نوع ملاحظات و قوانین اخلاقی است که در ادیان الهی مذکور است و تا حدودی هم درست است ، اما به نظر من مشخصۀ اصلی فرهنگ کنونی غرب که بعد از قرون وسطی آغاز شده است آن نابودی بنیانهای انسانیت و از بین رفتن کرامت انسانی است که در این فرهنگ خون انسانها ، آزادی واقعی نه به معنی هرزگی آن ، ارادۀ و انتخاب ناشی از درک و فهم و شعور هیچ جایگاهی ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
من رفتم گیمپلی بازیشودیدم.عجب گراااااااااافیکی داشت لعنتی.بازی خوبی باس باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
نه بابا !
Germany
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
واقعا که تو افسایدی. !!!!! از بازی کشتار مردم مسلمان و تحقیر مردم مظلوم فقط گرافیک ان توجه ات را جلب کرد؟؟؟؟؟
ایکاش در فلوجه بودی و الان راجع به گرافیک با هم صحبت میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اشتباهی مثبت دادم
آخرین اخبار