پس از زلزله چلگرد ۱۰۰ خانوار در چادر‌ اسکان موقت داده شده‌اند که فرارسیدن فصل سرما سکونت در این چادر‌ها را بسیار سخت کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهر مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند.

این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.


بیشتر بخوانید


این زلزله اگر چه خسارت جانی در پی نداشت، اما ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی به این استان وارد کرد.

پس از آن نیز تاکنون ۶۵ پس‌لرزه شهرستان کوهرنگ را لرزانده که بزرگی چهار مورد آن بیش از چهار ریشتر بوده و موجب هراس و نگرانی مردم از پس‌لرزه‌های بعدی شد.

پنج هزار و ۶۷۰ نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان این استان از زلزله ۵.۷ ریشتری چلگرد متاثر شدند که در همین راستا ۱۰۶ خانه به طور کامل آوار و برای اسکان موقت ۱۰۰ خانوار چادر و بسته‌های امدادی نظیر وسایل گرمایشی، مواد غذایی و سایر مایحتاج ضروری زندگی از سوی هلال احمر استان تویع شده است.

بیشترین منطقه متاثر از زلزله در شهرستان کوهرنگ و شامل روستا‌های گراب، دره هندو، چلگرد و صمصامی بوده است.

امکان اسکان در چادر وجود ندارد

مردم اسکان یافته در چادر از وضعیت چادرنشینی گلایه دارند و عنوان می‌کنند زندگی در چادر در چنین فصلی مناسب نیست و شب‌ها از شدت سرما نمی‌توانند بخوابند.

یکی از اهالی روستای گراب با ابراز نگرانی نسبت به سلامتی خود و خانواده‌اش در خصوص اسکان در چادر و شب‌های سرد منطقه خواستار رسیدگی مسئولان شد و گفت: مسئولان از خانه‌های منطقه بازدید کردند و گفتند که امکان سکونت در خانه‌ها وجود ندارد و باید در چادر اسکان پیدا کنیم و از طرفی کمک می‌دهند تا خانه‌های ما با کمک دولت بازسازی شود، اما اینکه این موضوع چه زمانی محقق شود مشخص نیست.

بانو ماه صنم افزود: مسئولان زودتر در بازسازی خانه‌ها کمک دهند چرا که با توجه به موقعیت منطقه و بارش برف و باران، امکان اسکان در چادر وجود ندارد و خانه‌های تخریب شده هم امنیت لازم را ندارد.

سوز سرما در کمین زلزله زدگان کوهرنگ

مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری: بازسازی خانه‌های آوار شده در  اولویت است

خسرو کیانی سرپریت مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده و شرایط سخت زندگی در چادر، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۰ خانوار در مناطق زلزله‌زده کوهرنگ که بیشتر در بخش بازفت قرار دارند، در چادر‌های هلال‌احمر سکونت دارند.

کیانی افزود: شرایط زندگی در چادر در فصل سرما بسیار سخت است و تلاش شده با توزیع بسته‌های امدادی هلال‌احمر که شامل وسایل گرمایشی، پتو و مواد غذایی است بتوان بخشی از سختی‌های سکونت در چادر‌ها را کاهش داد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه با جدیت پیگیر دریافت اعتبار برای جبران خسارت‌های وارده بر منطقه هستیم، اما در این میان تلاش می‌شود با کمک گروه‌های جهادی سپاه و بسیج، خیرین و سایر نهاد‌های حمایتی بتوان در کوتاه‌ترین زمان خانه‌های آوار شده را بازسازی کنیم.

سرپریت مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری، رسیدگی به وضعیت مردم اسکان یافته در چادر را اولویت نخست مسئولان دانست و گفت: در نشستی که به زودی در استان برگزار می‌شود درصدد هستیم تا راهکار‌هایی برای بهبود وضعیت مردم چادرنشین برنامه‌ریزی و اجرا شود.

کیانی خاطر نشان کرد: به جز وضعیت خانوار‌های اسکان یافته در چادر  شرایط منطقه خوب است و مشکل خاصی وجود ندارد.

بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری: ۳۴۰ واحد مسکونی در کوهرنگ نیازمند بازسازی

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری، زلزله به بیش از سه هزار واحد مسکونی در شهرستان کوهرنگ خسارت وارد کرد که از این تعداد ۳۴۰ واحد باید بازسازی شود.

فرشید ریاحی سامانی گفته است: تمامی واحد‌های مسکونی در شهرستان کوهرنگ و تعدادی در شهرستان‌های فارسان و اردل دچار آسیب شده است.

این مقام مسئول اعلام کرد که در حال حاضر نمی‌تواند در این خصوص پاسخی ارائه دهد و پاسخگویی به این سوال را موکول به زمان دیگر کرد.

این در حالی است که اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئول اصلی رسیدگی به امور روستاییان و بازسازی خانه‌های مسکونی است که انتظار می‌رود در ادامه تلاش بیشتری برای بهبود مسکن خانوار‌های زلزله‌زده انجام دهد.

سوز سرما در کمین زلزله زدگان کوهرنگ

 شرایط زیست در چادر در شهرستان کوهرنگ مناسب نیست

معصومه نوروزی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز دمای هوای ایستگاه کوهرنگ در صبح شنبه (۲۴ مهر) را پنج درجه بالای صفر اعلام کرد و گفت: اگر چه هنوز دما در این شهرستان به زیر صفر نرسیده، اما دمای احساسی در این منطقه کمتر از پنج درجه سانتی‌گراد است.

معصومه نوروزی افزود: در چنین دمایی امکان زیست در چادر مناسب نیست و امکان به خطر افتادن سلامتی چادرنشینان وجود دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار