مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: ٩٣ درصد از بارش‌های فلات مرکزی در سال از جمله در این استان تبخیر می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،  ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان  در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان گفت : بارش‌ها در سال آبی جاری در استان سمنان ۴۲ درصد کاهش داشت.

او با اشاره به اینکه پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی و آثار آن در استان سمنان ادامه‌دار است، بیان کرد: بحث مدیریت بهره وری استفاده از آب باید مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: از ۱۲۰ میلیمتر بارندگی سالانه در استان سمنان ۱۰۷میلیمتر تبخیر می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت در اقلیم فلات مرکزی از جمله سمنان، ۹۳ درصد بارش‌ها تبخیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تاکید کرد: ۹۲ درصد آب موجود در ایران در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و ضرورت دارد تا مدیریت و اصلاح در این حوزه صورت‌گیرد.

او افزود: ۸۶ درصد چاه‌های آب استان سمنان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: از یک هزار و ۱۸۲ میلیون‌متر مکعب مجموع آب زیرزمینی و سطحی، ۸۳ میلیون متر مکعب در بخش آشامیدنی استفاده می‌شود.

حیدریان اضافه کرد: از محل نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه ها، ۴۹میلیون متر مکعب و از انسداد ۵۲۶ حلقه چاه غیرمجاز، ۱۹ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.

او  افزود: میانگین پایین بارندگی و فقدان پراکنش مناسب زمانی و مکانی، محدودیت‌های کمی و کیفی و سایر موارد، ازجمله چالش‌ها و محدودیت‌های استان در حوزه آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: برنامه‌ها و راهکار‌های مختلفی در حوزه تامین آب برای استان در نظر گرفته شد.

میزان تولید آب در استان سمنان یک میلیارد و ۱۸٢ میلیون مترمکعب است که ۸۰۰ هزار مترمکعب از آب‌های زیرزمینی و بقیه از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

انتهای پیا م /  ن 

برچسب ها: کمبود اب ، تبخیر آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار