مقامات صهیونیستی پس از مخالفت سودان با عضویت این رژیم در اتحادیه آفریقا، از احتمال خروج این کشور از توافق عادی سازی روابط با تل آویو ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سودان روز جمعه با وجود امضای توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در سال گذشته، مخالفت خود را از تصمیم کمیسیون اتحادیه آفریقا برای اعطای مقام ناظر به رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای که روز جمعه از سوی خبرگزاری رسمی سانا منتشر شد، گفت: «این تصمیم با تلاش‌ها و اصول اتحادیه آفریقا مغایرت دارد و روح همکاری، احترام متقابل و اجماع را در اتحادیه تضعیف می‌کند.»

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که روزنامه عبری زبان «معاریو» در گزارشی از نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی به دلیل خروج تدریجی سودان از توافق عادی سازی روابط با تل آویو خبر داد.

به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی اخیراً با مقامات سودانی دیدار کرده و جزئیات توافق عادی سازی را مورد بحث قرار داده و از خروج سودان از این توافق جلوگیری کردند.

معاریو در گزارش خود نوشت که واشنگتن بر مقامات سودانی فشار آورده است تا رسما توافق نهایی را امضا کنند.

سودان در اکتبر سال گذشته با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافقت و یک ماه بعد هیئتی صهیونیستی به خارطوم سفر کرد و در نهایت در ۶ ژانویه سال جاری، سودان توافق عادی سازی را امضا و روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرد.

این توافق تنها دو ماه پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد سودان با عادی سازی روابط با تل آویو موافقت کرده است.

این درحالی است که اعتراضات به عادی سازی در بین مردم کشورهای آفریقایی همچنان ادامه دارد.

در ۲۲ ژوئیه، رژیم صهیونیستی پس از نزدیک به ۲۰ سال لابی به مقام ناظر در اتحادیه اروپا دست یافت.

کارشناسان می گویند اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی، به عنوان بخشی از تلاش مستمر تل آویو برای عادی سازی روابط در آفریقا تلقی می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار