نخست وزیر مغرب از احتمال تصویب توافقنامه‌های همکاری بین این دولت و رژیم صهیونیستی که پس از سفر وزیر امور خارجه این رژیم منعقد شده بود، خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری اعراب مغرب (MAP)، عزیز آخنوش، نخست وزیر مغرب اعلام کرده است که دو توافقنامه همکاری جدید با رژیم صهیونیستی را امروز شنبه بررسی و تصویب می‌کند. این دو توافقنامه، در زمینه خدمات هوایی و فرهنگ و ورزش، در سفر یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به رباط در ماه اوت (شهریور) امضا شد.

در جریان سفر لاپید، وی و ناصر بوریطه، وزیر خارجه مغرب، توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را پس از عادی سازی ارتقا دهند. انتظار می‌رود که بوریطه در ماه اکتبر یا نوامبر سفارت مغرب را در اراضی اشغالی به طور رسمی افتتاح کند.

بنی گانتس وزیر دفاع قرار است اواخر این ماه به رباط سفر کند تا چندین قرارداد همکاری دفاعی امضا کند.

لاپید اولین وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بود که پس از سیلوان شالوم به مغرب رفت و در سال ۲۰۰۳ تلاش کرد تا عادی سازی را به انجام برساند.

پیشتر و در طول سفر یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به رباط، پایتخت مغرب، وی در سخنانی از افتتاح سفارتخانه‌های این رژیم و مغرب تا دو ماه آینده خبر داد.

لاپید در ادامه مدعی شد: از لحاظ راهبردی، آنچه که ما در حال ایجاد در اینجا هستیم و آنچه در ماه‌های اخیر درست کرده ایم، یک دستیابی دیپلماتیک محسوب می‌شود. فکر کنید، این یک نوع حلقه‌ای متشکل از اسرائیل، مغرب، مصر، اردن است و به طریقی می‌توان گفت قبرس، یونان، بحرین و امارات نیز شامل می‌شود.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: مغرب خصوصا کشوری مهم در این عملیات محسوب می‌شود و به عنوان کشوری پیشرو در آفریقا با سنتی معتدلانه و با ثبات محسوب می‌شود.

گفتنی است  وزیر امور خارجه رژیم صهونیستی نیز بطور رسمی دفتر ارتباط با این رژیم را در رباط افتتاح کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار