کشاورزان از نبود سیاست‌های حمایتی دولتی گلایه دارند و نبود حمایت‌ها باعث شده که دلالان در بازار فروش آلو در خراسان رضوی جولان دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در حالی‌که باغداران خرو، نیشابور و زبرخان جولان دلالان آلو در خرو (پایتخت آلوی کشور) را نتیجه نظارت نداشتن مسئولان می‌دانند، مسئولان استقبال نکردن سرمایه‌گذاران صنایع تولیدی و نبود کارخانه فراوری آلو را دلیل این مشکل مطرح می‌کنند.

بخش کشاورزی و باغداری در شهرستان‌های نیشابور، زبرخان و شهر‌های اطراف به دلیل آب‌وهوا و اقلیم این مناطق از رونق بسیار خوبی برخوردار است و برداشت ۲۵ هزار تن آلو از ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ‌های قطب تولید آلو، ظرفیت بی‌نظیر اشتغال و اقتصاد را در این مناطق رقم زده است.

۵ دلال به ازای هر باغ!

خودش را مرشدلو معرفی کرد و وقتی متوجه می‌شود خبرنگار هستم بی‌مقدمه سر درددلش باز می‌شود: قدیم‌تر‌ها وضع مان این جور نبود. از ۲۰ سال پیش به این طرف، هر سال‌مان دریغ است از پارسال! خدا ریشه این دلالان را بخشکاند، به ازای هر باغ آلو پنج دلال به وجود آمده، این آفت تولید و جامعه است، در همین منطقه یک جوان ۱۸ ساله تاجر بزرگ آلو شده است.

این باغدار قدیمی اهل خرو ادامه داد: آلو اگر در زمان درست از درخت چیده و با کیفیت و رعایت موارد بهداشتی خشک شود، در دمای ۷ درجه زیر صفر تا شش ماه ماندگاری دارد، از این رو باغدار دو فصل فرصت دارد تا محصول را به قیمت واقعی به بازار مصرف برساند، اما اگر او محصول را برای شش ماه بعد نگهداری کند، از کجا بخورد؟ هزینه سم، کود و دستمزد کارگر را از کجا تهیه کند؟ بنابراین مجبور می‌شود محصول را مفت به دلال بدهد.

سهم ما زحمت است

یکی از باغداران شهر قدمگاه هم نه فقط از دلالان که از عملکرد دولت و سازمان‌های مسئول نیز گلایه داشت و گفت: دولت هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت سم و کود ندارد. قیمت یک کیلو سم و کود در بازار به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسیده است، باغدار از هیچ یارانه و حمایتی برخوردار نیست، کارخانه‌های انحصاری داخل کشور از دولت سهمیه می‌گیرند سم و کود تولید می‌کنند و بدون نظارت دولت، با قیمتی گزاف به باغدار می‌دهند. با این که منطقه نیشابور و زبرخان قطب تولید آلوی کشور است، اما ما باغداران بی‌هیچ التفات و حمایتی رها شده‌ایم، کارشناسی برای آفت‌زدایی و بهره‌وری بهتر محصول نداریم تولید ما بدون پایه و اساس علمی و تخصصی تنها به صورت تجربی است.

جولان دلالان در پایتخت آلو

با کارگرانی که سبد‌های پر شده از آلو را از باغ خارج می‌کنند همراه می‌شوم و به محوطه وسیعی می‌رسم. کارگران مرد سبد‌های آلو را درون وان‌های پر از آب می‌ریزند و بیش از ۵۰ کارگر خانم مشغول پوست کندن آلو‌ها هستند. این باغدار با اشاره به این که از ابتدای امسال پرداخت حق‌آبه چاه عمیق هم به دیگر هزینه‌های ما اضافه شده است، ادامه داد: کارشناسی برای آفت‌زدایی و بهره‌وری بهتر محصول نداریم تولید ما بدون پایه و اساس علمی و تخصصی تنها به صورت تجربی است.


بیشتر بخوانید


باد و سرمای بی موقع

در ادامه، به درود می‌روم؛ باغدار درودی از چهار سال ضرر باغداران این منطقه گفت: شب ۱۵ اردیبهشت سه سال قبل فقط ۲ دقیقه هوا خیلی سرد شد، همین سرمای شدید و بدموقع ۱۲۰ ثانیه‌ای تمام محصول ما را از بین برد؛ تگرگ سال بعد هم تنها یک دهم محصول را برای ما باقی گذاشت. سال گذشته سرمازدگی محصول را از بین برد. امسال هم باد شدید و بی‌موقع باعث شد ۹۰ درصد میوه بیشتر درختان پای درخت بریزد.

این باغدار ادامه داد: این چهار سال نه نماینده، نه فرماندار، نه بخشدار، هیچ مدیر یا مسئولی نه برای پرداخت خسارت که حتی برای تسلی دل ما باغداران نیامد؛ محصول باغ‌ها حتی با قیمت درست و منصفانه بیمه نمی‌شود، در نهایت بیمه برای یک هکتار باغ تنها هشت میلیون تومان خسارت می‌دهد.

دولت اگر دلال‌ها را کنترل کند

قدمیاری یکی از باغداران نیشابور گفت:دولت اگر دلال‌ها را کنترل کند که در محصول آلو تقلب نکنند آلوی ما قیمت واقعی خودش را پیدا می‌کند نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی در نهایت قیمت بازار را کنترل می‌کنند. این کافی نیست! باید کیفیت محصول را هم در نظر بگیرند. تا چند سال قبل دلال آلوی قطره طلا را با آلوی سیاه مخلوط و به اسم آلوی سیاه به بازار مصرف می‌برد.

او افزود: قبول دارم در شرایط تحریم هستیم به همین دلیل توقع یارانه، حمایت و هیچ کمکی را از دولت ندارم، اما یک چیز را به جد از دولت می‌خواهم، آن هم این که جلوی گران‌فروشی و عرضه جنس بی‌کیفیت را در بازار بگیرد، تاکید می‌کنم دولت همین یک مشکل را حل و دست بچه تاجرها، دلال‌ها و کسانی را که تقلب می‌کنند از پایتخت آلو کوتاه کند برای ما کافی است!

جولان دلالان در پایتخت آلو

این باغدار نام تک تک آلو‌های پوست گرفته شده و تن به آفتاب نیمروزی سپرده را با صبر و حوصله فراوان ادامه داد: آلو بخارا، آلو حاج حسنی، آلو شوقانی، آلو طرقبه سبز و آلو شمس قطره طلا، آلو درگزی و آلوی سانتروزا؛ بعد هم آن‌ها را از نظر درشتی، رنگ، کیفیت و مزه مقایسه می‌کند.

فراوری محصول آلو نداریم

باغدار دیگری در نیشابور با اشاره به این که جای صنعت فراوری در قطب تولید آلو خالی است، گفت: از خرما، پرتقال، سیب، گلابی و دیگر محصولات باغی چندین محصول فراوری مثل شربت، مربا، شیره، کمپوت، چیپس، برگه و انواع و اقسام محصولات دیگر راهی بازار مصرف می‌شود، اما عرضه آلو در قطب تولید آلوی کشور فقط به صورت آلوی خشک و لواشک است.

او افزود: سال گذشته ۲۰ تن آلوی خشک درجه یک را ۶۰۰ میلیون تومان به دلال فروختم، این پول تنها هزینه تمام شده یک سال باغداری‌ام بود بی هیچ سود و بهره‌ای، ولی دلال از فروش ۲۰ تن آلوی باغ من، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سود برد. این یعنی دو برابر سود بی‌زحمت و مرارت!
مشکل با آمدن سرمایه‌گذار حل می‌شود

در همین باره احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، زبرخان و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: از زمان‌های گذشته شهر‌های نیشابور، زبرخان، خرو، قدمگاه و درود در تولید آلو مشهور بودند، از این رو شغل مردم این منطقه باغداری و بخش وسیعی از باغ‌ها زیر کشت آلو است.

او با بیان این که زندگی مردم این منطقه به آلو گره خورده است، افزود: سال هاست توجه نکردن وزارت جهاد کشاورزی و نبود یک کارخانه فراوری آلو باعث شده است تا کشت اصلی مردم منطقه به قیمت بسیار پایینی به فروش برسد که درآمد آن کفاف هزینه‌های کاشت، سموم، کود، نگهداری، برداشت و هزینه‌های دستمزد کارگری برای جمع آوری محصول را نمی‌دهد.

نماینده مردم نیشابور، زبرخان و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازمه حل مشکل آمدن سرمایه‌گذار یا راه‌اندازی تعاونی توسط مردم منطقه است تا کل آلوی منطقه به جای روش سنتی در کارخانه به صورت کاملاً بهداشتی و استاندارد فراوری شود و انواع و اقسام محصولات حاصل از آلو مثل لواشک، آلو خشک و برگه را تولید کند، در این صورت ارزش افزوده بسیار بالایی برای آلوی تولید شده توسط باغداران منطقه ایجاد و چرخه اقتصادی منطقه فعال می‌شود.

جولان دلالان در پایتخت آلو

ارکانی بیان کرد: البته چند سرمایه‌گذار در قالب معین اقتصادی مراجعه کردند، اما در هر صورت تا مرحله حل مشکل مردم به صورت ریشه‌ای فاصله بسیاری داریم، زیرا عمده این مشکلات مالی است؛ متاسفانه در دو سال اخیر استقبال از سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی بسیار کم شده و آن هم به دلیل مشکلاتی است که کرونا به وجود آورده است.

محمدعلی فرهمند مدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز گفت: برای خسارت تگرگ و سرمای دیررس بهاره جهاد کشاورزی اقداماتی در خصوص برآورد اولیه خسارت، ارسال گزارش به استان خراسان رضوی، تشویق بیمه باغ‌ها و نظارت بر حسن روند بیمه انجام شده، اما تخصیص جبران خسارت شهرستانی نبوده است و در صورت وجود اعتبار طبق دستورالعمل‌های ارسالی برای توزیع شهرستانی اقدام می‌شود.

او افزود: محصولات استراتژیک مثل گندم و کلزا و در سال‌های اخیر زعفران شامل خرید تضمینی و توافقی هستند، اما خرید آلو شامل خرید تضمینی و توافقی وزارتخانه نیست.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: قیمت خرید از باغداران آلو به غیر از نقش دلالان شامل مواردی، چون بهداشت محصول تولیدی، نحوه خشک کردن آلو، بازار جهانی، قیمت دلار، نوع و رقم محصول تولیدی است.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.