برداشت محصول زرشک در خراسان جنوبی آغاز شده و این استان کویری، رتبه اول تولید یاقوت سرخ را در ایران و جهان در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کشاورزان خراسان جنوبی با یاد خداوند متعال به برداشت یاقوت سرخ کویر مشغول می‌شوند تا دسترنج یک ساله خود را برداشت کنند.

زرشک، محصولی خوش آب و رنگ در خراسان جنوبی است که این استان، رتبه اول تولید آن را در کشور و حتی دنیا دارد و محصولی زبانزد است.

علاوه بر اینکه خراسان جنوبی در تولید حرف اول را می‌زند و ۹۸ درصد زرشک کشور را تأمین می‌کند، در کیفیت نیز پیشتاز است و بهترین کیفیت را به بازار عرضه می‌کند.

خوشحالی کشاورزان از درخشش یاقوت سرخ

یکی از کشاورزان زرشک کار خراسان جنوبی که به کار زرشک چینی مشغول است می‌گوید: زمانی که این خوشه‌های سرخ را که همانند چادری بر تن زمین کشیده شده است می‌بینیم، خستگی یک سال زحمت از تنمان بیرون می‌رود.

او با بیان اینکه امسال سال باردهی درختان است ادامه می‌دهد: وقتی می‌بینیم محصول تولیدی ما هم برای خودمان مفید است و هم در کشور خواهان دارد، خوشحالیمان دو چندان می‌شود.

این کشاورز اهل روستای مهمویی بیرجند عنوان می‌کند: درختان زرشک هر دو سال یکبار محصول می‌دهند و امسال محصولی مرغوب را برداشت می‌کنیم.

زرشک خراسان جنوبی در دنیا تک است و کشاورزان با داشتن چنین محصولی، خوشحال هستند

او بیان می‌کند: از هر درختچه زرشک بین ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم زرشک تازه برداشت می‌شود و از هر ۴ کیلوگرم زرشک تر، یک کیلوگرم زرشک خشک که به بازار عرضه می‌شود، به دست می‌آید.

این کشاورز با اشاره به اینکه تا اسفند ماه محصول زرشک در انبار‌های مسقف باقی می‌مانند و خشک می‌شوند، اظهار می‌کند: از فروردین ماه به بعد، زمان فروش محصول است.


بیشتر بخوانید


او تصریح می‌کند: بازار‌های فروش محصول زرشک روستای مهمویی، شهر‌های تهران، مشهد و شیراز است و بقیه شهر‌ها نیز می‌توانند سفارش زرشک بدهند.

این کشاورز می‌گوید: ما تا اواخر آبان ماه به کار برداشت زرشک مشغول هستیم.

از خواص درمانی زرشک تا پیش بینی برداشت ۱۱۰ هزار تن زرشک‌تر 

از زرشک برای درمان بیماری‌های آرتریت، مشکلات صفراوی، کاهش تب، التهاب طحال، آماس زبان، زرد زخم، کمردرد، از بین بردن کرم‌های حلقوی، مشکلات قلبی، مشکلات کبدی و تب‌خال استفاده می‌شود.

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت زرشک در استان را ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود ۲۲ هزار و ۳۰ تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک‌تر برداشت شود.

زرشک خواص درمانی بی نظیری دارد و امسال نیز حدود 110 هزار تن زرشک تر در استان خواهیم داشت

او تعداد بهره برداران زرشک در استان را ۳۸ هزار خانوار بیان کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت زرشک استان به شهرستان قاین با ۶ هزارهکتار سطح زیر کشت اختصاص دارد.

رضایی اظهار کرد: برداشت زرشک از اواخر مهر آغاز می‌شود و تا نیمه آذر ادامه دارد.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.