در ۶ ماه امسال ۳۷ مورد خود اظهاری واحد‌های صنعتی و تولیدی آلاینده در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به خوداظهاری واحد‌های صنعتی و تولیدی برای رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی گفت: این واحد‌ها مکلفند در بازه‌های زمانی تعیین شده برای انجام نمونه‌برداری با همکاری آزمایشگاه‌های معتمد این اداره کل اقدام کنند که در ۶ ماهه نخست امسال ۳۷ مورد خود اظهاری از طرف این واحد‌ها در استان به ثبت رسید.

او تعداد اخطار‌های زیست‌محیطی صادر شده استان چهارمحال و بختیاری در ۶ماهه نخست امسال را ۱۵۸ مورد اعلام کرد و گفت: ۸۶ مورد از این اخطار‌ها مربوط به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای دفع و دفن نامناسب زباله است.

احمدی افزود: امسال تا پایان شهریور، هزار و ۴۵۷ مورد پایش زیست‌محیطی از محل‌های دفن زباله، واحد‌های صنعتی، خدماتی و تولیدی و همچنین بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری انجام شد که در پی این تعداد پایش علاوه بر صدور ۱۵۸ اخطار و تعیین مهلت برای رفع مشکل، مواردی نیز به مراجع قضایی معرفی و ارجاع شده است.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۷ پرونده شکایت زیست محیطی حوزه پسماند در مراجع قضایی در حال پیگیری است، تصریح کرد: در ۶ ماه ابتدای امسال ۲۹۲ مورد نمونه‌برداری از منابع آبی و واحد‌های خدماتی و تولیدی استان نیز انجام شد.

احمدی در خصوص وضعیت ایستگاه‌های پایش آنلاین استان به وجود ۹ ایستگاه در این بخش اشاره کرد و یادآور شد: زمینه‌سازی برای پایش آنلاین واحد‌های بزرگ صنعتی، تولیدی و خدماتی هزینه‌بر است، اما تلاش می‌شود امکان رصد شبانه‌روزی میزان آلایندگی در خروجی‌های تعدادی از این واحد‌های موجود در استان همچون کارخانه سیمان شهرکرد، قند هفشجان، پتروشیمی لردگان و تصفیه‌خانه‌های شهرکرد و سامان فراهم شود.

او درباره تاثیر اقدامات انجام شده بر میزان مهار آلاینده‌ها در مناطق مختلف استان در مقایسه با سنوات قبل تصریح کرد: با توجه به افزایش آمار پایش‌های زیست‌محیطی در سال جاری، میزان نظارت‌ها نیز به نسبت روندی صعودی داشته است که این عامل توانسته است از گسترش آلاینده‌های هوا، آب و خاک به مقدار زیادی جلوگیری کند و میزان خسارت‌های احتمالی را نیز کاهش دهد.

احمدی همچنین با اشاره به فعالیت کارگروه انتقال واحد‌های آلاینده در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مکاتبات لازم برای شناسایی واحد‌های آزاردهنده صوتی و آلاینده محیطی با شهرداری‌ها و دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است، اما تاکنون مورد خاصی برای جابه‌جایی صنایع آلاینده معرفی نشده است.

او با تاکید بر اینکه روش‌های به کار گرفته شده در دفع پسماند و زباله در استان، سنتی است و به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و اصولی‌تری نیاز دارد، درباره رفع مشکل پساب و آلودگی‌های کارخانه خمیرمایه ناغان اظهار داشت: تا زمانی که این کارخانه استاندارد‌های لازم را برای مهار آلاینده‌ها رعایت نکند از ظرفیت‌های قانونی برای توقف تولید و جلوگیری از انتشار آلودگی این واحد تولیدی استفاده خواهد شد.

متوسط سرانه تولید روزانه پسماند در چهارمحال و بختیاری ۷۲۰ گرم است که در مجموع سالیانه ۲۶۵ هزار تن پسماند خانگی، ۱۵۰ تن پسماند ویژه کشاورزی و یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن پسماند عادی کشاورزی، ۸۰۰ تن پسماند ویژه صنعتی و ۳۰ هزار تن پسماند عادی صنعتی و یک هزار تن پسماند عفونی و بیمارستانی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار