نشت خبری گرامیداشت هفته ملی خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری گرامیداشت هفته ملی خوشنویسی، صبح امروز با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین ساکت نماینده وزیر در انجمن، علی اشرف صندوق آبادی قائم مقام، عارف براتی مدیر اجرایی، میرحیدر موسوی عضو شورای عالی و محسن میرحسینی مدیر روابط عمومی انجمن خوشنویسان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامحسین امیرخانی اظهار داشت: رسانه‌های عمومی سهم مناسبی به هنر خوشنویسی نمی‌دهند در حالی که قرن بیستم ثابت کرده است که روابط عمومی و اطلاع رسانی، در معرفی و احیاء هنر‌ها اهمیت و نقش ویژه‌ای دارد و اصحاب رسانه می‌توانند کمک شایانی در ترویج این هنر داشته باشند.

وی ادامه داد: نخبگان و اساتید خوشنویسی در این مقطع زمانی از هر دوران تاریخی دیگر بیشتر است. در نمایشگاه‌هایی که همچون نمایشگاه خوشنویسی قزوین برگزار می‌شود و آثار با نگاه کارشناسانه انتخاب و به نمایش گذاشته می‌شوند، به جرات می‌توان گفت بیش از پنجاه درصد آثار قابلیت عرضه در موزه‌ها را دارند.

برنامه‌های هفته خوشنویسی تشریح شد

امیرخانی سپس به ساختار انجمن خوشنویسان ایران اشاره کرد و گفت: انجمن خوشنویسان ایران بزرگترین تشکل مدنی حال حاضر دنیا در مدیریت افقی موفق است و از مدیریت هرمی رایج در دنیا فاصله دارد چرا که در شورای عالی خود ساختاری دارد که اعضایش از همه استان‌ها انتخاب می‌شوند.

در ادامه محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان، درخصوص جایگاه هنر خوشنویسی ایران بیان کرد: ۱۰۰۰ سال از تاریخ مدون خوشنویسی ایرانی می‌گذرد. در تمام این مدت خط نستعلیق به عنوان نشانه پررنگ و شاخص هنر خوشنویسی ایرانیان درخشیده و تکامل یافته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته تعدادی از کشور‌ها سعی داشتند که با ترفند و سرمایه‌های عظیم، خط نستعلیق را از آن خود کنند، اما بعد از اسنادی که تاریخ این هنر و خط در ایران رو شد، ناگزیر شدند که خط نستعلیق را به عنوان میراث ایرانیان بپذیرند.

ساکت با بیان اینکه خط نستعلیق پرکاربردترین خط در نگارش آیات و کتاب‌ها بوده است، مطرح کرد: باید هنر خوشنویسی در مدارس ایران تکامل پیدا کند. خوشنویسی پیام رسان فرهنگ و تمدن ایرانی است بنابراین باید به آن اهمیت داد و امکانات گسترش آن را فراهم کرد.

وی تاکید کرد: این هنر باید در بین نوجوانان و جوانان بیش از پیش ترویج یابد.

در بخش دیگری از این نشست عارف براتی ضمن ارائه آماری از فعالیت‌های انجمن خوشنویسان ایران گفت: شورای عالی و بازرسان انجمن از میان فعالان انتخاب شده و انجمن نهادی جهانی است. از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۸۰ نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: خوشنویسی اشتغال‌زا شده و جایگاهش را میان مردم و هنرمندان پیدا کرده است. امروزه تورم مالی و اقتصادی بسیار بالا گرفته و کرونا باعث فشار بر هنرمندان شده است و بنا به همه این‌ها از دولت تقاضای یاری داریم. هنرمند معاصر باید کار خود را کند. اما این کار بستر‌های حمایتی می‌خواهد و ما از دولت جدید تقاضای عنایات ویژه داریم.

برنامه‌های هفته خوشنویسی تشریح شد

در ادامه میرحیدر موسوی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان درباره ششمین بینال خوشنویسی ایران گفت: امور برگزاری بینال خوشنویسی به انجمن خوشنویسان ایران واگذار شد از این رو، این رویداد در دل هفته خوشنویسی از ۲۲ تا ۲۶ مهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه در دوره‌های پیشین جوانان اعتراض داشتند که در این رویداد فقط پیشکسوتان شرکت می‌کنند، در ششمین دوره یک بخش ویژه برای جوانان و یک بخش هم برای بانوان در نظر گرفته ایم.

موسوی با بیان اینکه ۱۱۴۱ اثر به رویداد ارسال شده است، مطرح کرد: در این دوره رشته نقاشیخط را هم اضافه کردیم. اجرا‌های حضوری هم به طور همزمان در ۲۸ استان خواهد بود.

در ادامه محسن میرحسینی عناوین برنامه‌های هفته خوشنویسی که از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه در سطح کشور برگزار خواهد شد را تشریح کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار