حسینی گفت: با توجه به اطلاعات نخبگان افغانستانی درباره بازار صادراتی، این کشور می‌تواند از این طریق سرمایه‌های بین المللی بیشتری را جذب کند.

علی حسینی معاون توسعه سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:از اسفند سال ۹۷ براساس ماموریت جدید بنیاد ملی نخبگان به معاونت علم و فناوری شناسایی و جذب نخبگان خارجی برای ادامه تحصیل در کشور و در دستورکارقرار گرفت که با کمک و حمایت‌های اداره اتباع وزارت کشور به افراد مورد تایید معاونت علم و فناوری و بنیاد ملی نخبگان اقامت ۳ تا ۱۰ ساله ارائه داده می‌شود.

او افزود: افراد دارای کارت اقامت ویژه نه تنها نیازی به اقدام برای دریافت ویزا ندارند بلکه مانند یک فرد ایرانی از همه حمایت‌های که حوزه آکادمیک و حوزه کارآفرینی کشور بهره‌مند خواهندشد.

حسینی گفت: براساس مطالعات انجام شده و برگزاری نشستی با ۴۰ تا ۵۰ نخبه افغانستانی در حال تحصیل و یا فعالان شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور علاوه بر شنیدن مشکلاتشان توانستیم دیگر افراد نخبه را شناسایی کنیم و برهمین اساس موفق به طراحی پلتفرمی شدیم تا از این طریق تا افراد علاقه‌مند به گذران دوره‌های مختلف علمی در کشور و یا حل مشکلات اقامتی خود از این طریق اقدام کنند.

او در خصوص مزایای استفاده از کارت اقامت ویژه بیان کرد: دریافت خدمات بنیاد ملی نخبگان، استفاده از کلاس‌ها و دوره‌های برگزار شده در پارک‌های علم و فناوی، دانشگاه‌ها و جذب در شرکت‌های دانش بنیان از جمله خدمات ارائه شده توسط این کارت اقامت ویژه خواهد بود.

معاون توسعه سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی بیان کرد: باتوجه به این که معاونت علم و فناوری در حوزه بورسیه وارد نشده بود، اما امسال با کمک سفارت کابل افراد برتر کنکور افغانستانی شناسایی شده و افرادعلاقه‌مند به ادامه تحصیل در کشور پذیرش شدند.

او افزود: دانشگاه امیرکبیر شهید بهشتی و علوم پزشکی یزد و علوم پزشکی شهید بهشتی از جمله دانشگاه‌های هستند که ۸۰ دانشجوی اتباع افغانستانی در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند.رشته‌های علوم انسانی و علوم مهندسی الویت ما برای جذب نخبگان خواهند بود به گونه‌ای که ۸۵ درصد نخبگان در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

حسینی با اشاره به دغدغه‌های نخبگان افغانستانی در داخل کشور بیان کرد: کاهش حاشیه و دغدغه این دسته از افراد از مهم‌ترین اهداف ما برای اجرای این طرح در داخل کشور است. همچنین ما به کمک این افراد می‌توانیم در حوزه صادرات بین المللی ورود پیدا کنیم. علاه بر کشور افغانستان، ترکیه، سوریه، لبنان و عراق از دیگر کشور‌های هدف برای صادرات ما خواهند بود.

معاون توسعه سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی در نهایت تصریح کرد: اهمیت حضور این افراد در داخل کشور؛ حلقه مفقوده شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان بحث صادرات و همکاری با شرکت‌های خارجی است و امیدواریم تا به وسیله جذب نخبگان خارجی تعداد شرکت‌های که از طریق نخبگان خارجی در کشور ایجاد می‌شود روز به روز افزایش یابد تا بتوانیم به جذب سرمایه‌های بین المللی بپردازیم.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار