دیدار پنهانی یک هیئت امنیتی نظامی وابسته به رژیم صهیونیستی از سودان، با اعتراض وزیر خارجه این کشور مواجه شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری الشرق به نقل از منبعی سودانی نوشت: مریم صادق المهدی، وزیر امور خارجه درباره دیدار پنهانی یک هیئت امنیتی نظامی وابسته به رژیم صهیونیستی از سودان به صورت رسمی به عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی کشور اعتراض کرد و گفت از سفر این هیئت اسرائیلی به سودان هیچ اطلاعی نداشته است.

الشرق به نقل از منابع سیاسی در سودان نقل کرد: هیئتی امنیتی ـ نظامی از سودان نیز به اسرائیل سفر کرد، اما اطلاعی درباره دلایل این سفر در دست نیست. ریاست هیئت سودانی را در این سفر عبدالرحیم حمدان دوقلو معروف به حمیدتی از فرماندهان نیرو‌های واکنش سریع سودان بر عهده دارد و یکی دیگر از اعضای این هیئت نیز میر غنی ادریس سلیمان، مدیر صنایع دفاع سودان بوده است.

در همین زمینه منبعی عالی رتبه در سودان به الشرق خبر داد که سفر هیئت سودانی به اسرائیل خاتمه یافته و اعضای این هیئت به یکی از کشور‌های عربی سفر کرده اند.

او بدون اشاره به نام کشور عربی که هیئت سودانی به آنجا سفر کرده است، افزود: هیئت اعزامی به اسرائیل نتوانست تعهداتی را برای همکاری‌های نظامی و امنیتی دو جانبه دریافت کند.

این منبع فاش کرد که دولت آمریکا درباره دیدار حمیدتی از اراضی اشغالی ملاحظاتی داشت که به گوش دولت و شورای حاکمیت سودان رسانده است.

سفر هیئت اسرائیلی به سودان و برعکس، در شرایطی انجام می‌شود که پس از کودتای نافرجام بیست و یکم سپتامبر در سودان، میان اعضای نظامی و غیرنظامی شورای حاکمیت موقت کشور اختلافات شدیدی بروز کرده تا جایی که نشست مشترک این دو گروه تعلیق شده است.

ماه گذشته منابع دیپلماتیک سودان خبر داده بودند این کشور برای امضای توافقنامه عادی سازی روابط با اسرائیل در ماه اکتبر، آماده می‌شود. قرار است این مراسم در کاخ سفید برگزار شود و در حال حاضر تلاش‌ها بر این امر متمرکز شده است که چه شخصیت‌هایی از کشور باید در مراسم امضای توافقنامه حضور داشته باشند.

در حال حاضر انتظار می‌رود عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی و عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در مراسم امضای توافقنامه عادی سازی روابط با اسرائیل در کنار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حاضر شوند.

مریم صادق المهدی، وزیر امور خارجه سودان از اعضای حزب امت در این کشور است که از احزاب مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل شمرده می‌شود، زیرا این روابط را ناقض منافع عالی ملی و خلاف خواسته‌های مردمی می‌داند.

رژیم صهیونیستی و سودان تاکنون به طور رسمی موافقتنامه عادی سازی روابط را امضا نکرده اند هر چند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در اکتبر سال گذشته میلادی از بهبود روابط میان آن دو خبر داده بود، اما وزیر خارجه سودان ماه‌ها پس از اعلام عادی سازی روابط با تل آویو تاکید کرد که روابط رسمی میان طرفین وجود ندارد.

توافق عادی سازی روابط خارطوم و رژیم صهیونیستی باید به تایید پارلمان سودان برسد، اما هنوز با توجه به وضع سیاسی سودان و دولت انتقالی این کشور پارلمان این کشور تشکیل نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار