به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر فرهادی به تازگی مصاحبهای در ارتباط با فیلم جدیدش با مجله ددلاین انجام داده که در ادامه می توانید آن را بخوانید؛
ددلاین نوشت: وقتی اصغر فرهادی نویسنده-کارگردان (کارگردان فیلم «جدایی») قصد داشت داستان فیلم جدیدش به نام «قهرمان» را بیان کند، این ایده را داشت که داستان فیلمش، افت و خیز مسیر زندگی یک مرد باشد که در اثر یک اقدام ظاهراً کوچک ایجاد شده است. این فیلم در اولین نمایش در جشنواره فیلم کن با پنج دقیقه تشویق ایستاده مخاطبان روبرو شد و در این رویداد جایزه بزرگ هیئت داوران را گرفت.
اتفاقات فیلم در ایران رخ میدهد و داستان رحیم (با بازی امیر جدیدی)، مردی که به دلیل بدهی به زندان افتاده را دنبال میکند. رحیم در مرخصی دو روزهای که از زندان میگیرد، سعی میکند با بدهکار خود معامله کند تا قسمتی از بدهی خود را پس دهد. یکی از نزدیکان رحیم یک کیف دستی پر از سکه طلا پیدا میکند که ممکن است زندگی آنها را متحول کند، اما همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود؛ زندگی رحیم دچار مشکلی جدی میشود.
فرهادی در این مصاحبه با ددلاین گفت: هنگامی که شروع به کار روی فیلمنامه قهرمان کردم، زمان زیادی به طول انجامید. ایدههای زیادی به ذهنم رسید. یکی از ایدههای اصلی که به ذهنم رسید این ایده بود که شخصیت اصلی فیلم صعود کند و بالا برود و سپس سقوط کند.
وی ادامه داد: چیزی که در مورد این داستان برای من بسیار جالب است این است که وقتی کسی کار خوبی را انجام میدهد، ما دیگر اجازه اشتباه را از او میگیریم. این افراد دیگر نمیتوانند هیچ اشتباهی انجام دهند و باید همیشه مانند آن لحظه در زندگی خود خوب باشند.
فرهادی در صحبت هایش اشاره کرد که جلسات تمرین بازیگری فیلمش به دلیل همه گیری ویروس کرونا حدود ۱۰ ماه طول کشیده، اما این موضوع به فیلم کمک زیادی کرده است. او گفت: مثل دیگر فیلمهایم قصد داشتم با بازیگران فیلم به مدت سه یا چهار ماه تمرین داشته باشم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور بودیم ۱۰ ماه تمرین کنیم. ۱۰ ماهی که باعث شد به کمک بازیگران داستان را پیدا کنیم. این تمرینها باعث شد نقش آفرینی بازیگران به قدری به واقعیت نزدیک شود که گویی یک فیلم مستند است و این موضوع احساس نمیشود که گفتگوهای فیلم توسط شخصی نوشته شده است.
فرهادی در ادامه صحبت هایش تاکید میکند اگرچه «قهرمان» ایران و فرهنگ آن را به تصویر کشیده، اما هیچ فرهنگی را در طول فیلم تعریف نکرده است. او در این باره توضیح داد: هیچ فیلمی واقعا نمیتواند مدعی شود کل جامعه یک کشور را نشان میدهد، به خصوص کشوری مثل ایران که تاریخ بلند بالایی دارد. اگر شما فیلمی را خیلی خوب بسازید آن فیلم تنها بخش کوچکی از آن جامعه را نشان میدهد. به همین دلیل من واقعاً دوست ندارم هیچ جامعهای را بر اساس یک فیلم قضاوت کنم.
انتهای پیام/