ژان پیر تبتو اعلام کرد که مقامات استرالیایی به او درباره خرید زیردریایی دروغ گفته‌اند و باعث ایجاد تنش بین متحدان شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  ژان پیر تبتو، سفیر فرانسه در استرالیا دیروز جمعه قبل از بازگشت به کانبرا در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که مقامات استرالیایی به او درباره لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ها دروغ گفته و خطرات رویارویی با چین را به عنوان توجیهی برای عقد قرارداد مخفیانه زیردریایی با آمریکا و انگلیس که باعث تضعیف اعتماد شد مطرح کردند.

 ژان پیر تبتو همچنین تاکید کرد که فرانسه مصمم است از منافع خود در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت کند و با نفوذ فزاینده چین در منطقه مبارزه کند.

سفیر فرانسه همچنین خاطر نشان کرد که نحوه برخورد استرالیا با متحدان خود باعث تنش آفرینی در منطقه می‌شود و مقابله، منطق خوبی برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه نیست.  

او در ادامه افزود: «من نمی‌فهمم چگونه ممکن است مقامات استرالیایی که چند نفر از آن‌ها را می‌شناسم چنین دروغ بزرگی بگویند.»

سفیر فرانسه همچنین خاطرنشان کرد که فرانسه زیردریایی‌های هسته‌ای تولید می‌کند، اما موقع انعقاد قرارداد با استرالیا در سال ۲۰۱۶، مقامات این کشور پیشنهاد زیردریایی‌های هسته‌ای را رد کردند و نسخه‌های دیزلی را انتخاب کردند.

او با اشاره به این موضوع گفت که استرالیایی‌ها حداقل می‌توانستند یک گفتگوی صریح و صادقانه داشته باشند، اما با دروغ کار خود را توجیه کردند.

تبتو در ادامه افزود: «بنابراین فرانسه به سایر شرکای مورد اعتماد خود در منطقه از جمله هند، ژاپن، کره و نیوزلند روی می‌آورد.»

فرانسه ماه گذشته سفیر خود را به آمریکا  بازگرداند. همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در پاریس ملاقات کردند و بر بهبود روابط با یکدیگر تاکید کردند.

روز چهارشنبه، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که سفیر فرانسه به استرالیا برمی گردد تا درباره شرایط ایجاد مجدد روابط دوجانبه و دفاع از منافع فرانسه اقدامات لازم را انجام دهد.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا از این تصمیم فرانسه استقبال کرد و گفت که بهبود روابط دوجانبه مهم تر از قرارداد لغو شده زیردریایی است. اما تبتو در پاسخ گفت که هنوز کار‌هایی  قبل از عادی شدن روابط باید انجام شود.

توافق امنیتی دفاعی بین استرالیا، آمریکا و انگلیس که بدون اطلاع مقامات فرانسوی انجام شد، قرارداد قبلی ۶۶ میلیارد دلاری استرالیا برای خرید ۱۲ زیردریایی معمولی برقی- دیزلی از یک تولید کننده فرانسوی را بی سرانجام گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار