مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از انسداد ۴۴۷ حلقه چاه غیرمجاز در دشت‌های استان در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: با توجه به کاهش بارندگی و کسری مخازن سد‌ها در سال جدید، انجام فعالیت در راستای حراست و صیانت از منابع آبی سطحی و زیرزمینی اهمیت ویژه‌ای یافته و در نیمه نخست سال، با همکاری اکیپ‌های گشت و کنترل در شهرستان ها، ۷۳ حلقه چاه غیرمجاز پلمب و تعداد ۳۷۴ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شد.

او ادامه داد: بیشترین میزان انسداد چاه‌های غیرمجاز در این مدت به شهرستان‌های شبستر، اهر و ملکان تعلق دارد.

او گفت: برای مقابله با فرونشست‌های استان در نتیجه حضور مستمر اکیپ‌های گشت و بازرسی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ از حفر ۱۸۰ چاه غیرمجاز جدید جلوگیری و تعداد ۹۵ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و به پارکینگ تحت نظارت امور‌ منابع آب شهرستان‌های مربوطه منتقل شدند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: در راستای مدیریت و کنترل میزان برداشت از چاه‌های مجاز، از ابتدای امسال تعداد ۲۷۷ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره برداری نصب و از اضافه برداشت تعداد ۱۷۷ حلقه چاه مجاز از طریق پلمب و یا قطع برق جلوگیری شده که در نتیجه این اقدامات نیز مانع از برداشت غیرمجاز حدود ۶ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی شدیم.

او اضافه کرد: در پی اقدامات اکیپ‌های گشت و بازرسی در استان، علاوه بر صیانت از منابع آب زیرزمینی، در حوزه منابع آب سطحی نیز قلع و قمع ۳۸ مورد استخر زهکش حاشیه رودخانه ها، شناسایی و توقیف ۳۵ دستگاه موتور پمپ ثابت و سیار حاشیه رودخانه ها، موجب بازگشت حجم آبی در حدود ۳ میلیون متر مکعب به رودخانه‌ها شده است.

غفارزاده افزود: همچنین ۸۰ هکتار با اعتبارات عمرانی از اراضی حریم و بستر رودخانه‌های استان در نیمه اول امسال با اخذ دستور قضایی و همکاری اکیپ‌های گشت و بازرسی رفع تصرف شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.