هفته ملی کودک امسال از ۱۶ مهر ماه آغاز می‌شود و اولین روز آن با عنوان «صلح، بازی و نشاط» نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته ملی کودک امسال از ۱۶ مهر ماه آغاز می شود و اولین روز آن با عنوان « صلح،بازی و نشاط » نامگذاری شده است. از این رو با توجه به اهمیت این موضوع به مسئله بازی و سرگرمی کودکان می پردازیم. بازی های کودکان در دهه های مختلف تغییر کرده است. شاید همه ما از پدران و مادرانمان شنیده باشیم که عروسک های پارچه ای درست می کردند و با آن سرگرم می شذند یا اینکه پسرها یک چوب را برمی ذاشتند و با قوه خیالشان آن را اسب خود می دانستند و برای خودشان اسب سواری می کردند و ساعت ها با آن مشغول بازی بودند.

جلوتر که آمدیم جای عروسک‌های پارچه‌ای را عروسک‌های پلاستیکی گرفت که دست و پایشان از هم جدا می‌شد. دختران با آن‌ها سرگرم می‌شدند برایش لباس می‌دوختند حتی پای وسایل آشپزخانه هم به سرگرمی‌های کودکان باز شد و با آن برای عروسک هایشان غذا درست می‌کردند و در عالم خودشان مادر آن عروسک بودند. چرخ خیاطی‌هایی که سوغات مکه بودند و دوربین‌های کوچکی که در آن می‌توانستی تصاویری از مکه را ببینی در کنار این‌ها دوچرخه‌هایی برای کودکان ساخته شد که جای اسب‌های چوبی را گرفت و حالا دختر و پسر بودند که در حیاط خانه شان یا کوچه‌ها با دوچرخه‌ها بازی می‌کردند.

کم کم پای منچ و شطرنج هم به اسباب بازی‌ها باز شد. منچ‌ها و شطرنج‌هایی که ساعت‌ها کودکان را سرگرم می‌کرد. بازی‌های فکری هم یک قسم دیگر بازی‌های کودکان شدند. کم کم عروسک‌های باربی، میکی موس، ماشین‌ها و قطار‌ها به دنیای کودکان وارد شد. باورود کامپیوتر به ایران، بازی‌های کاپیوتری از دهه هفتاد در ایران دیده می‌شد. در کنار آن سگا و آثاری که به تلویزیون وصل می‌شدند بخشی از سرگرمی‌های کودکان دهه شصت را به خود اختصاص داد.

با گذشت زمان در دهه‌های دیگر همین اسباب بازی‌ها پیشرفته‌تر شدند. انواع جدیدی از عروسک‌های باربی به بازار آمد. به جای آتاری و سگا این پی اس ۴  و پی اس ۵ بودند که جولان می‌دادند. بازی‌های کامپیوتری پیشرفته تری آمد. عروسک‌ها دیگر بیشتر از آنکه به عروسک شبیه باشند شبیه نوزاد بودند و کودکان واقعا در دنیای کودکانه شان مادری می‌کردند. نوع وسایل آشپزخانه شان هم تغییر کرد. حالا همه چیز در اسباب بازی هایشان دیده می‌شد. بازار اسباب بازی ایران را اسباب بازی‌های خارجی در اختیار داشت. پس از مدتی تولیدکنندگان داخلی به بازار اسباب بازی وارد شدند، اما هنوز هم بخشی از بازار اسباب بازی را، اسباب بازی‌های پرزرق و برق خارجی تشکیل می‌دهد.

کودکان امروز تنها به اسباب بازی و توجه والدین نیاز ندارند. آن‌ها به صلح و آرامش نیاز دارند. صلح و آرامشی که از درون خانه شان آغاز می‌شود و تا محله، شهر و کشورشان ادامه پیدا می‌کند. در این میان امروزه بازی‌هایی را می‌بینیم که به آن‌ها می‌آموزد خشن باشد و این مسئله با صلحی که قرار است کودکان امروز برای فردای سرزمینمان رقم بزنند منافات دارد. هنوز هم در میان اسباب بازی ها، بازی‌هایی دیده می‌شود که به رشد و پرورش ذهنی آن‌ها کمک می‌کند. هنوز روزگار استفاده از بازی‌های فکری به پایان نرسیده است. هنوز هم می‌توان برای استفاده از بازی‌های کامپیوتری یا پی اس ۴ و پی اس ۵ زمانی در نظر گرفت تا بازی‌های چند ساعته با این وسایل باعث نشود خشونت موجود در برخی از این بازی‌ها به آن‌ها منتقل شود یا زمانشان را برای مطالعه و تماشای دنیای اطرافشان از دست بدهند.  


بیشتربخوانید


 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.