درخت بنه مرواریدی هزار رنگ در دل طبیعت جنگل های زاگرس با خاصیت دارویی فراوان بوده که به پسته وحشی مشهور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جنگل‌های زاگرسی استان فارس با مساحتی در حدود ۲ و دو دهم میلیون هکتار است که شهرستان‌های فیروزآباد، پاسارگاد، مرودشت، خرامه، سروستان، ارسنجان، نی ریز، فسا بختگان، شیراز، داراب، زرقان، جهرم و خفر دارای مناطق وسیعی از جنگل‌های بنه و بادام کوهی با گونه‌های متعدد هستند.

یکی از وسیع‌ترین دشت‌های استان فارس از نظر جنگل بنه، دشت مابین سروستان و خرامه بنام دشت مناطق غنیمی، احمدآباد و بیدزرد است.

فیروزآباد، پاسارگاد، مرودشت و شیراز نیز سطح گسترده‌ای از جنگل‌های بنه را در ارتفاعات یک هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۱۰۰ متری از سطح دریا را دارا هستند.

مساحت جنگل‌های بنه در استان فارس  نزدیک به ۹۰۵  هزار هکتار است.

آرش مهدوی مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در گفت و گو با خبر نگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،گفت: محصول بنه، در دو زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و اوایل اردیبهشت ماه زمانی که مغز بنه سخت نشده و شکل نگرفته در مصارف خوراکی و ترشی کاربرد دارد که اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه هم دانه‌های رسیده بنه برداشت می‌شود.

او بیان کرد: روستاییان و عشایر نیز از بنه برای استفاده‌های غذایی و معاش خانواده، اقدام به برداشت و فروش این محصول می‌کنند.

مهدوی تصریح کرد: به طور متوسط، میزان ٨ کیلو گرم بنه رسیده از یک درخت ۵٠٠ تا ٧٠٠ ساله برداشت می‌شود که امسال هر کیلو بنه ششصد هزار ریال ارزش دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: اگر در هر هکتار به طور متوسط ٧ درخت بنه  ۶۰۰ ساله موجود باشد و مراتع و جنگل‌های اطراف محدوده روستا با مساحت ۴ هزار هکتار در نظر گرفته شود بنابراین سالانه ۱۳۴  میلیارد و ۴۰۰ میلیون ارزش ریالی درختان بنه برای هر روستا است و کسی هزینه‌های کاشت، نگهداری، آبیاری، هرس و آفت کش را متحمل نمی‌شود.

گونه‌های مختلف بنه در جنگل‌های زاگرس

او افزود: از درختان پسته وحشی در جنگل‌های زاگرس استان فارس، دو گونه بنه و کلخونگ وجود دارد که برداشت بنه در اوایل مهرماه برای بومیان و عموم آزاد است، اما  در صورت مشاهده  برداشت غیر مجاز با افراد  متخلف برخورد قانونی می شود.

مهدوی اظهار کرد: محصول بنه به صورت خام، یا روغن به خارج از کشور به خصوص کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می‌شود که از این محصول داروی خوراکی و محافظ پوست و مفاصل تولید می‌شود، زیرا روغن بنه خواص آنتی اکسیدان دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به رتبه نخست کشوری فارس در تولید بنه گفت: برای تولید بنه در حد اقتصادی حداقل نیاز به طول عمر یک درخت بنه ۶۰ ساله  است.

او بیان کرد: درخت بنه می‌تواند در مناطقی محدود از کشور‌های عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکیه و شمال افریقا پراکنش داشته باشد.

مهدوی تصریح کرد: فرآوری در محصول بنه، منحصر به گرفتن روغن از دانه‌های بنه است که در استان فارس به خصوص در شهرستان شیراز و فیروزآباد است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: بیشتر درختان بنه، قرق جنگل‌ها در بازه‌های زمانی حداقل ١٠ تا ١٥ ساله می‌تواند به استقرار نهال‌های بنه کمک کند.

او بیشترین عامل نبود زاد آوری و استقرار درختان بنه را  حضور مفرط دام در سطح جنگل ها، آتش سوزی مراتع و جنگل ها، خشکسالی و شخم زدن زمین‌های زیراشکوب  مناطق زاگرسی برشمرد.

مهدوی افزود: زادآوری درختان بنه از طریق دانه‌های رسیده و مناسب بودن شرایط رطوبتی میسر است زیرا وجود گونه‌های بوته‌ای و درختچه‌ای به عنوان پرستار در استقرار نهال‌های بنه  ضروری است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اظهار کرد: حمله گونه جانوری تشی (گونه بزرگتر از خارپشت) به پوست درختان بنه در فصول سرد سال برای استفاده تغذیه ای، پایین رفتن سطح سفره‌های زیرزمینی و نبود دسترسی ریشه‌های درخت بنه برای جذب رطوبت در ماه‌های گرم سال، حمله آفات به برگ‌ها و ساقه‌های درخت بنه که به دلیل خشکسالی و ضعیف شدن درختان بنه انجام می‌شود قطع درختان بنه از سوی افراد تخریب گر و تبدیل آن به ذغال از عوامل صدمه و آسیب به درختان بنه است.

او تاکید کرد: یکی از موارد اقتصادی درخت بنه، بهره برداری اصولی از صمغ این درخت بنام سقز است که با داشتن مجوز برداشت و طرح مصوب از اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان فارس، قابل حصول است و ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد که با بهره برداری غیراصولی و مفرط از شیره نباتی این درختان به صورت کت زنی به تعداد زیاد در تنه درختان بنه سبب ضعیف شدن درخت و سپس حمله آفات و در نهایت خشک شدن درخت چندین صدساله یا چند هزار ساله بنه می‌شود که خطری جدی بانک ژنتیکی درختان جنگلی کشور را تهدید می‌کند.

مهدوی گفت: از شهروندان درخواست کرد هنگام برداشت  بنه در جنگل از روشن کردن آتش خودداری کنند زیرا سالانه صدها هکتار از جنگل های زاگرس بر اثر سهل انگاری دچار آتش سوزی شده و از بین می رود.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس بیان کرد: ايجاد آتش سوزی در جنگل ها، سه تا ده سال حبس و جزای نقدی را بدنبال دارد.

او تصریح کرد: از جمله آفات مختلف در درخت بنه، آفت برگخوار، پوستخوار، چوبخوار و بذرخوار است و از دیگر آفات نیز می‌توان به آفت پروانه برگخوار سفید، پروانه مینوز پسته، شته گالی اسفنجی، شته گالزای پسته، بالشک پسته، زنگ بنه، سوسک پوستخوار پسته، زنجرک پسته، پسیل پسته و شته گالی اشاره گرد.

مهدوی ادامه داد: مغز میوه بنه رسیده دارای بیش از ۶۰ درصد روغن است که به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس افزود: میوه بنه با دارا بودن اسید‌های چرب اشباع نشده و اومگا ٣، در رفع بیماری‌های قلبی و عروقی، رفع عفونت گلو، خلط آور، آرام کننده آسم، کاهش کلسترول، کاهش ابتلا به سرطان سینه، آنتی هلیکوباکتر پیلوری، ضد قارچ، رفع ناراحتی قسمت فوقانی معده، رفع سوء هاضمه و زخم معده استفاده طبی دارد.

او اضافه کرد: از سقز برداشت شده برای اسانس مطبوع و تولید ادکلن، از صمغ آن برای تولید آدامس و صنعت دندانپزشکی و از روغن میوه بنه در ساخت محصولات آرایشی و سلامت پوست استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
خدالعنت کندکسانیکه جنگلهاودرختان سبزبنه رابه آتش کشیدنندطبیعت زیبای خداوندالهی بسوزنندماننددرختان سبز یک درخت برابربایک اکسیژن قویست هزاران افسوس که نیمی ازآنهاسوختندوخاکسترشدنند