به تازگی ضرورت رتبه بندی ناشران از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است.

حسین عابدینی مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرورت رتبه بندی ناشران که از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است، اظهار کرد: تعیین ملاک در رتبه بندی ناشران اهمیت زیادی دارد؛ اینکه صرفا به کمیت کتاب‌ها توجه کنند یا کیفیت آن‌ها یا اینکه هر دو مسئله برایشان اهمیت داشته باشد. از سوی دیگر حجم کتاب‌های منتشرشده یک انتشاراتی یا تخصصی بودن ناشر در این بین مسئله‌ای است که نباید از آن غفلت کرد. ناشری که صرفا کتاب رمان منتشر می کند با ناشری که تنها کتاب‌های ورزشی چاپ می‌کند ، متفاوت است.


بیشتربخوانید


وی ادامه داد: اگر رتبه بندی ناشران با دقت انجام شود، می‌تواند تحولی در صنعت نشر ایجاد کند. در این صورت ناشر برای اینکه خود را به سطخ بالایی برساند، رقابت می‌کند و فضای رقابتی میان آن‌ها ایجاد می‌شود. در این میان باید به این نکته توجه کرد که کارشناس رتبه بندی ناشران به حوزه نشر تسلط داشته باشد و از دانش کافی در این زمینه برخوردار باشد و اتفاقاتی مانند آنچه در سال‌های قبل رخ می‌داد، نیفتد. اینکه چند نفر بدون تسلط بر صنعت نشر یک ناشر را بالا ببرند و وی را با عنوان ناشر برتر انتخاب کنند. 

مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال با اشاره به اینکه تفاوتی میان ناشری که در این صنعت برای گرفتن کاغذ فعالیت می‌کند با ناشری که کار با کیفیت انجام می‌دهد باید قائل شد، بیان کرد: .ناشری هست که ۶۰۰ عنوان کتاب منتشرمی کند و ۴۰ تا ۵۰ عنوان کتاب خوب دارد؛ ناشری هم وجود دارد که در سال تنها ۱۰ کتاب منتشرمی کند و کتاب هایش بی کیفیت هستند. این مسئله هم باید در رتبه بندی ناشران لحاظ شود و یکی از ملاک‌ها باشد.  اگر بررسی‌ها و داوری‌ها خوب باشد رتبه بندی ناشران خوب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار