هیأت‌های هماهنگی دمشق و مسکو با انتشار بیانیه‌ای حضور غیر قانونی آمریکا در سوریه را مانع بازگشت سوریه به وضعیت عادی دانسته بر پایان حضور آمریکا در این کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، هیأت‌های هماهنگی روسیه و سوریه با انتشار بیانیه‌ای مشترک از حضور غیر قانونی آمریکا و متحدان آن در سوریه بشدت انتقاد و اعلام کردند که این امر در حقیقت مانع اصلی و اساسی در راه بازگشت سوریه به وضعیت عادی خواهد بود.

این بیانیه با تاکید بر اینکه علت این ممانعت، غارت منابع سوریه از سوی آمریکاست، می‌افزاید: این موضوع می‌در حال تنش زایی در منطقه است و از سوی دیگر دولت سوریه در تلاش است تا بتواند شرایط را برای بازگشت شهروندان خود و حل و فصل وضعیت آنان فراهم کند.

هیأت‌های هماهنگی روسیه و سوریه در بیانیه خود خواستار پایان هرچه سریعتر اشغال اراضی سوریه از سوی آمریکا بوده و تاکید کردند که کنترل این اراضی باید در اختیار دولت سوریه قرار گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که آمریکا منطقه «التنف» (شرق سوریه) را به صورت غیر قانونی اشغال کرده و از این رو سوریه نمی‌تواند، امنیت را در مناطق اشغالی خود تأمین کند.

هیأت‌های هماهنگی روسیه و سوریه ضمن درخواست از آمریکا و متحدان آن درباره پایان بخشیدن به اقدامات غیر سازنده در زمینه اقتصادی و اجتماعی در سوریه، تاکید کردند: آن‌ها باید به تحریم‌ها و اقدامات یک جانبه ظالمانه که مانع از بازسازی سوریه می‌شود، پایان بخشند.

ارتش آمریکا از سال ۲۰۱۱ میلادی و همزمان با آغاز بحران سوریه با تسلط بر میادین نفتی این کشور، به غارت منابع سوریه می‌پردازد.
ورود غیرقانونی و تجاوزکارانه نیرو‌های امریکایی به مناطق شرقی سوریه و احداث پایگاه‌های نظامی و حمایت از تروریست‌ها و ... از جمله اقدامات خرابکارانه آمریکا در سوریه است.

چندی پیش نیز، اسپوتنیک اعلام کرده بود که، برخلاف ادعای جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا؛ ارتش آمریکا با ادامه اشغال منابع نفتی سوریه همچنان به غارت این منابع می‌پردازد و به رغم تلاش کشور‌های عربی، غربی و رژیم صهیونیستی برای ساقط کردن نظام حاکم سوریه، در نهایت با آشکار شدن نشانه‌های پیروزی ارتش سوریه، کشور‌های عربی در پی هم به دنبال احیای روابط با این کشور هستند.

دمشق بار‌ها این موضوع را اعلام کرده است که، حضور آمریکا و ترکیه در سوریه اشغالگرانه است و روسیه نیز به دعوت دمشق برای مبارزه با تروریسم و گروه‌های مسلح در سوریه حضور دارد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در مصاحبه روز جمعه خود با نشریه اشپیگل آلمان، ضمن تاکید بر این موضوع که این کشور نیز همانند روسیه و آمریکا حق دارد در سوریه حضور داشته باشد، گفت: آنکارا پیشنهاد ایجاد منطقه امن در سوریه را در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مطرح کرده است و اگر در آن زمان قانون پرواز ممنوع در منطقه اعلام می‌شد، قطعا شاهد این امر نبودیم که مردمان سوری کشورشان را ترک کنند، اما متاسفانه زمان اجرای این طرح از بین رفته است.

وی در ادامه اشاره‌ای به انتقاد اروپایی‌ها از ترکیه بدلیل استقرار نیرو در سوریه، داشت و گفت: باید مردمی را که در مناطق تحت سیطره ما بودند باقی می‌گذاشتیم و این ۲.۵ میلیون نفر به دلیل حضور نظامیان ترکیه ادلب را ترک نکردند.

ابراهیم کالین ادامه داد: دوستان آنکارا در غرب بنوعی رفتار می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند که گویی ترکیه در سوریه نیروی اشغالگر است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این راستا تاکید کرد: آنکارا هیچ طمعی به اراضی سوریه نداشته و ندارد.

وی افزود: ترکیه به اجبار چنین اقداماتی را انجام داده است و آن هم صرفا در راستای تامین امنیت خود و مردمان سوری حاضر در منطقه بوده است.

ابراهیم کالین ادامه داد: در حقیقت باید از ترکیه بابت این اقدامات تشکر شود، اما متاسفانه کشور ما تحت تحریم قرار گرفته است، زیرا به حضور تروریست‌های پ‌ک‌ک در منطقه آسیب وارد کرده ایم.

اسپوتنیک نیز به نقل از منابع محلی در سوریه اعلام کرده است که، نظامیان آمریکایی و مزدوران وابسته به این کشور موسوم به «قسد» امروز (شنبه) در یک عملیات هوایی به روستای «شنینه» در حومه الرقه رفتند و تعدادی از افراد و جوانان قبایل عربی این منطقه ربوده و به مکان نامعلومی بردند.

این منابع محلی در ادامه افزودند: نظامیان (اشغالگر) آمریکا خانه‌ یکی از اهالی این روستا را که به دلیل تخریب خانه‌اش از دیرالزور به اینجا آمده بودند را هدف قرار دادند و به آن آسیب زدند. شبه نظامیان قسد نیز با هواپیما‌های ائتلاف بین‌المللی که به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه حضور دارند به این روستا آمدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار