خشکسالی در سال زراعی ۱۴۰۰ -۹۹ یک هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی، منابع آبی و محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری خسارت وارد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، خسرو کیانی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در نشست هماهنگی مدیریت بحران این استان گفت: خشکسالی در سال زراعی ۱۴۰۰ -۹۹ یک هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی، منابع آبی و محیط‌زیست این استان خسارت وارد کرد.

او افزود: سال زراعی گذشته با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها به پایان رسید و بارش‌های پاییزی قابل توجهی نیز برای امسال پیش‌بینی نمی‌شود.


بیشتر بخوانید


کیانی اضافه کرد: کمبود بارش‌ها در استان سبب شده تا چهارمحال و بختیاری دومین استان خشک کشور اعلام شود که این موضوع بر بخش‌های مختلف استان تبعات ناگواری برجا می‌گذارد.

او همچنین به خسارت ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی استان در فروردین سالجاری اشاره کرد و گفت: این خسارت وارده یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان برآورد شده که برای جبران آن مکاتباتی با سازمان مدیریت بحران کشور انجام شده است.

کیانی به وقوع ۳۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه جنگل‌ها و مراتع سطح استان در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته ۴۳.۷ هکتار از این عرصه‌ها را دربرگرفت که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۲ برابری داشته است.

او در ادامه از رشد ۲ برابری وقوع حوادث غرق‌شدگی در استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۸ مورد حادثه غرق‌شدگی با ۲۴ مورد فوتی رخ داده که این در حالیست که در سال گذشته ۱۲ مورد حادثه با فوت ۱۰ نفر گزارش شده بود.

کیانی به وقوع سیلاب تیرماه امسال در استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این حادثه ۲۳ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های زیربنایی، مسکونی و کشاورزی استان وارد کرد که جبران آن در دست پیگیری است.

او در ادامه به آمادگی استان برای پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی فصل پاییز و زمستان اشاره کرد و افزود: ساماندهی و لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌های درون شهری و منتهی به مناطق مسکونی شهری و روستایی، افزایش دیواره رودخانه‌ها به منظور افزایش ظرفیت آبگیری، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها و برخورد قانونی با متجاوزان و جلوگیری از تخلیه نخاله‌های ساختمانی در آبراهه‌ها و مسیل‌ها بخشی از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

کیانی خاطر نشان کرد: ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی اجزای غیرسازه‌ای مراکز حساس درمانی، صنعتی، خدماتی و مدیریتی، پایش و ترمیم پاشنه پل‌ها، دیواره‌های تخریب شده رودخانه‌ها، انجام تمهیدات لازم برای تامین انرژی و ذخیره سوخت جایگزین موردنیاز، شناسایی مناطق پرریسک و اولویت‌دهی در برنامه کاری و آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان در مناطق مختلف استان از دیگر اقداماتی است که برای مقابله و پیشگیری از حوادث احتمالی انجام شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار