ارتش مالی از ورود تسلیحات نظامی روسی به این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، به گفته مقامات ارتش مالی، محموله‌ای شامل چهار بالگرد، مقداری سلاح و مهمات از روسیه به مالی منتقل شده است.

سادیو کامارا، وزیر دفاع موقت مالی پس از دریافت محموله در پایتخت این کشور به رسانه‌های محلی گفت: «مالی این هلیکوپتر‌ها را از فدراسیون روسیه خریداری کرد؛ کشور دوست که مالی همیشه با آن همکاری بسیار مثمر ثمر داشته است.» وی افزود: «سلاح و مهمات هدیه روسیه است.»

تحویل این محموله در حالی که پاریس ماموریت نظامی خود را در منطقه تغییر می‌دهد، انجام می‌شود.

منابع دیپلماتیک و امنیتی به خبرگزاری‌ها گفته اند که دولت مالی به جذب گروه روسی واگنر نزدیک شده است. فرانسه اقدام دیپلماتیک برای خنثی سازی را آغاز کرده و می‌گوید چنین ترتیبی با ادامه حضور فرانسه ناسازگار است.

فرانسه که بیش از ۵ هزار سرباز در منطقه ساحل در مأموریت خود در بارخان مستقر کرده است و متعهد به کاهش نیرو‌ها شده است، به مالی هشدار داده است که به کارگیری جنگنده‌های واگنر کشور را در سطح بین المللی منزوی می‌کند.

روابط دو کشور پس از دو کودتای نظامی در باماکو از اوت ۲۰۲۰ و همچنین پس از تصمیم فرانسه در اوایل سال جاری برای طراحی مجدد عملیات نظامی خود در منطقه به شدت رو به وخامت گذاشت.

در ماه مه، نظامیان مالی که پس از سرنگونی ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس جمهور این کشور با تقسیم قدرت در غیرنظامیان موافقت کرده بودند، سیاستمداران غیرنظامی را بازداشت کردند و دوباره کنترل کشور را به دست گرفتند.

آلمان که در مالی نیرو دارد، می‌گوید که در صورت توافق دولت مالی با واگنر، در اعزام خود تجدید نظر می‌کند.

هفته گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت مالی برای افزایش امنیت در این کشور جنگ زده با شرکت‌های خصوصی روسی تماس گرفته است. وی نقش کرملین در این قضیه را رد کرد.

اظهارات لاوروف پس از آن مطرح شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر پیمانکاران واگنر اجازه فعالیت در مالی را اخذ کنند، روابط این اتحادیه با مالی به طور جدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار