مدیر گروه سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۵۳ هزار و ۴۳۲ سالمند در حوزه تحت پوشش این دانشگاه سکونت دارند که از این میزان ۶۰ درصد آن‌ها در مشهد ساکن هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد احمدیان مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ششم الی ۱۲ مهر ماه هفته سالمند نامگذاری شده است و شعار امسال هم بهره‌مندی از فناوری دیجیتال (آموزش یک مهارت دیجیتال به سالمندان) و با هدف تحقق جمله"من می‌توانم؛ هیچوقت برای یادگیری دیر نیست! " انتخاب شده است گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان ۸.۸ درصد جمعیت حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالای ۶۰ سال هستند که تعداد آنان ۴۵۳ هزار و ۴۳۲ نفر بوده و از این میزان ۶۰ درصد آن‌ها در مشهد و ۴۰ درصد دیگر هم در شهرستان‌های تابعه سکونت دارند.

او با بیان اینکه در بحث سالمندان مراقبت سلامت پایه با دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و مابقی موارد طبق سند ملی سالمندان که در حوزه‌های معیشتی، اجتماعی و توانبخشی بوده با بهزیستی است، افزود: سالمند ساکن در منزل تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بوده و سالمند در آسایشگاه سالمندان هم تحت پوشش بهزیستی است، اما اگر در حوزه سلامت آنان نیاز به پیگیری باشد مداخله لازم را داریم.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص واکسیناسیون سالمندان، ادامه داد: از ابتدای شیوع برنامه واکسیناسیون کرونا تاکنون ۸۱ درصد افراد بالای ۶۰ سال واکسینه شده‌اند و ۱۹ درصد مابقی هنوز مراجعه نکرده‌اند که همگی آنان موارد خانگی هستند و تمامی ساکنان در آسایشگاه‌ها واکسینه شده‌اند.

احمدیان بیان کرد: باید به سلامت سالمندان از سوی خودشان و اطرافیانشان توجه ویژه‌ای در حوزه‌های تغذیه‌ای، بهداشتی و ... بشود و در صورتی که نیاز به معاینه پزشک است بلافاصله به مرکز بهداشتی که پرونده‌شان موجود است مراجعه کنند، ضمن اینکه موارد ساکن در آسایشگاه‌ها هم توسط پزشک مستقر در همان مکان معاینه می‌شوند و در صورت نیاز به اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ارجاع می‌شود.


بیشتر بخوانید


او با ذکر این نکته که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۴۳ هزار و ۷۶۷ نفر را در گام چهارم کرونا غربالگری کردیم که از این تعداد ۷۰ هزار و ۸۱۲ نفر به جهت علامت‌دار بودن پیگیری مجدد شدند، تصریح کرد: در مجموع ۸۹ هزارو ۱۵۲ سالمند پرخطر شناسایی شدند و به علت وضعیت پرخطری که داشتند از آنان خواسته شده که در قرنطینه باشند و با کسی در ارتباط نباشند، ضمن اینکه ۷۳ هزار و ۲۴۹ نفر هم از حمایت‌های مراقبت در منزل و اعطای بسته‌های بهداشتی و معیشتی برخوردار شدند.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بحث تکمیل واکسیناسیون کرونای سالمندان را داریم و می‌خواهیم که عدد ۸۱ درصد فعلی به بیش از ۹۰ درصد برسد، ضمن اینکه برنامه مراقبتی ویژه‌ای هم برای سالمندان دارای دچار مشکلات جسمی و معیشتی با همکاری بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) داریم.

احمدیان در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا به سالمندان، اظهار کرد: بخش‌نامه تزریق واکسن آنفولانزا به تازگی دریافت شده و یکی از گروه‌های هدف آن سالمندان هستند که زمان واکسیناسیون آنان متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.