معاون توسعه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: سال زراعی گذشته شهر اصفهان بعد از زاهدان و کرمان به عنوان کم بارش‌ترین کلان شهر کشور بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نوید حاج بابایی معاون توسعه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه مهرپارسال تا امسال کل کشور بارش خوبی نداشت، گفت: بارش استان اصفهان در سال زراعی ۱۰۸ میلی متر بود که نسبت به سال قبل آن ۳۰ درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه دبی تامین کننده آب و نیز رودخانه‌های اصلی اصفهان در غرب و جنوب غرب امسال دچار کم بارشی هستند، افزود: بارش در استان چهار محال و بختیاری نیز با کاهش حدود ۳۰ درصد مواجه بود.

معاون توسعه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: سرچشمه‌های آبی استان در بوئین میاندشت، خوانسار، سمیرم نیز بیشترین کاهش بارش را داشتند.

وی گفت: تامین بارش در برخی از شهرستان‌ها باید صددرصد در سال باشد، اما در بیشتر شهرستان‌ها بارش‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد بود و حتی ایستگاه کوهرنگ به عنوان شاخص اصلی ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش داشت.

حاج بابایی گفت: در ورزنه، نایین، مورچه خورت، مبارکه، کاشان، نجف آباد در سه سال گذشته بارش کمتر از نرمال گزارش شده است.

وی با اشاره اینکه از لحاظ منابع آبی ما امسال بدترین شرایط را تجربه کردیم، گفت: علاوه بر کم بارشی ما با افزایش کمینه دما نسبت به بلند مدت وکوتاه مدت در شهرستان‌هایی همچون فریدونشهر، خوانسار وغیره مواجه بودیم.

معاون توسعه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به مولفه‌های مهم در تحلیل پدیده خشکسالی گفت: ما دوران گذر از شدت خشکسالی، دوره زمانی رخداد، وسعت مکانی رخداد را پشت سر گذاشته ایم و اکنون با آثار خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان دارای ۲۳ ایستگاه سینوپتیک، ۱۴ ایستگاه اقلیم شناسی و ۱۴۴ ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.