کارشناس تغذیه بالینی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از فوت ۲۳ میلیون نفر از مردم دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

پریسا ترابی کارشناس تغذیه بالینی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت در خصوص مرگ ۱۷.۳ میلیون نفر از جمعیت در اثربیماری‌های قلبی عروقی بوده است، اظهار کرد: امروزه  ۸% از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در کشور‌های کم درآمد رخ می‌دهد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۲۳ میلیون نفر از مردم بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی فوت خواهند کرد. تعداد و درصد مرگ در ایران و جهان به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی که به فاکتور‌های چربی مانند سطح پایین PUFA و امگا ۳، سطح بالای اسید چرب ترانس منتسب است.

او ادامه داد: افزایش کلسترول خون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند برخی سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی است. روند رو به افزایش بیماری‌های غیر واگیرمرتبط با تغذیه نگران کننده است. برای پیشگیری از افــزایش کلسترول خون، جایگزینی ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز از اسید‌های چرب اشباع با اسید‌های چرب غیر اشباع منجر به کاهش ۲۷ درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

ترابی بیان کرد: حذف اسید‌های چرب ترانس در محصولات غذایی در کشور‌های کم درآمد و با درآمد متوسط به عنوان بهترین مداخله معرفی شده است و سازمان جهانی بهداشت، طی جلسات مشورتی حذف این اسید چرب را به عنوان یک هدف پایش جهانی به دلیل نگرانی عوارض بهداشتی آن در فرآورده‌های غذایی بیان کرد.

او افزود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا و ایران افزایش چشمگیری داشته است و اهمیت اطلاع رسانی در خصوص راه‌های پیشگیری از بروز عوارض قلبی را بیش از پیش نمایان می‌کند. با هدف پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، ظرفیت سازی کارکنان بخش بهداشت و اطلاع رسانی مناسب به افراد جامعه و مبارزه همه جانبه با عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی ازبرنامه‌های آموزشی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت است.

ترابی تاکید کرد: نقش چربی‌ها در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر از جمله مشکلات قلبی و عروقی و نحوه نگهداری روغن‌ها و چربی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار