تیمی از دانشمندان در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند آلودگی هوا حتی در سطوح پایین نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا می‌تواند با افزایش خطر سکته مغزی و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط باشد، حتی اگر سطح آن زیر محدودیت‌های تعیین شده توسط اتحادیه اروپا و WHO باشد.

پتر لیونگمن، استادیار موسسه پزشکی محیطی در موسسه کارولینسکا و آخرین نویسنده مشترک مقاله می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که دستورالعمل‌های فعلی کیفیت هوا حفاظت کافی را ارائه نمی‌دهد.

این مطالعه یک همکاری بزرگ اروپایی است و بیش از ۱۳۷ هزار شرکت کننده از شش گروه مختلف در سوئد، دانمارک، هلند و آلمان در آن شرکت کردند که به طور متوسط ​​۱۷ سال دنبال شد. محققان بررسی کردند که آیا بین سکته مغزی یا بیماری حاد کرونر قلب و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات ریز (ذرات با جرم کمتر از ۲.۵ میکرون در قطر، PM۲.۵)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، کربن سیاه و ازن رابطه وجود دارد یا خیر. (O۳).

آنت پیترز، مدیر موسسه اپیدمیولوژی در هلمهولتز زنتروم مونشن که از آلمان مطالعه را رهبری می‌کرد، گفت: ما با افزایش ۵ میکروگرم بر متر مکعب ذرات معلق ریز در هوای محل زندگی خود ۱۰ درصد افزایش خطر سکته مغزی را پیدا کردیم. مطالعه ما نشان می‌دهد آلودگی هوا در مناطق شهری در خطر سکته مغزی نقش دارد.

محققان دی اکسید نیتروژن و کربن سیاه را نیز با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط می‌دانند. تنها دی اکسید نیتروژن با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط بود. هر ۱۰ میکروگرم در متر مکعب دی اکسید نیتروژن در هوا ۴ درصد افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب را نشان می‌دهد. با این حال این مطالعه نمی‌تواند هیچ پیوند علی ایجاد کند.

محققان نتوانستند هیچ آستانه‌ای را که در آن میزان آلودگی هوا برای سلامت قلب و عروق بی‌ضرر است، تشخیص دهند. اثرات سوء ذرات معلق ریز و دی اکسید نیتروژن نیز هنگامی مشاهده شد که تجزیه و تحلیل به مشارکت کنندگان در معرض سطوح زیر محدودیت‌های تعیین شده توسط WHO و EU محدود شد (۱۰ و ۲۵ میکروگرم بر متر مربع برای PM۲.۵ و ۴۰ میکروگرم بر متر مربع برای NO۲).

پتر لیونگمن می‌گوید: این نگران کننده است و تاثیر زیادی بر میزان تلاش ما برای کیفیت خوب هوا با هدف جلوگیری از بیماری‌های شایع و جدی دارد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار