معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی اردبیل گفت: ۳/۱۰ درصد از جمعیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری استان در سنین سالمندی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بابک نخستین، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی اردبیل با اشاره نام‌گذاری ۶ الی ۱۲ مهرماه به عنوان هفته جهانی سالمند گفت: بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، افراد بالای ۶۰ سال سالمند محسوب می‌شوند و بر این اساس، ۱۲۲ هزار و ۹۳۸ نفر در استان اردبیل سالمند هستند.

او بیان کرد: بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب، ۴۷.۴ درصد از جمعیت سالمند استان اردبیل مرد و ۵۲.۶ درصد هم زن هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به سکونت بیشترین سالمندان استان اردبیل در شهرستان کوثر و نیر و کمترین سالمندان استان در شهرستان پارس‌آباد افزود: با افزایش شاخص‌های بهداشتی و درمانی، اقتصادی و اجتماعی، هم‌اینک شاخص امید به زندگی و سن سالمندی به حدود ۷۴ سال رسیده است.

نخستین هدف از تعیین روز جهانی سالمندان را ارزش گذاری به جایگاه والای سالمندان در جامعه و ضرورت توجه به ابعاد l مختلف این دوره از زندگی آن‌ها عنوان کرد و ادامه داد: باید با تکریم سالمندان، در مسیر تامین نیاز‌های آن‌ها گام برداشت.

او اضافه کرد: امسال سازمان جهانی بهداشت به علت شرایط و چالش‌های سلامت در دوران همه‌گیری کرونا و به سبب حساسیت خاص دوران سالمندی، شعار این مناسبت جهانی را "بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال" اعلام کرده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی اردبیل همچنین گفت: این قشر همواره و به ویژه در شرایط خاص همه‌گیری بیماری کووید۱۹ از نظر جسم و روان نیازمند توجه بیشتری هستند تا بتوانند این دوران را با پویایی، سلامت و نشاط بیشتری سپری کنند.

نخستین تاکید کرد: پیشگیری و مراقبت از کرونا در سالمندان به دلیل آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در برابر این بیماری اهمیت زیادی دارد.

او بهترین راه پیشگیری از ابتلای سالمندان به بیماری کووید.۱۹ را قرار نگرفتن سالمندان در معرض ویروس کرونا دانست و اظهارکرد: رعایت نکات بهداشتی توسط سالمندان، سبب کاهش شانس ابتلای آن‌ها خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی اردبیل شیوع کرونا و به دنبال آن خانه‌نشینی برای همه افراد تبعاتی موجب افزایش تهدید روحی و جسمی سالمندان عنوان کرد و ادامه داد: ورزش سبک، مستمر و مداوم، تغذیه مناسب و تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی نیز از جمله مهم‌ترین عوامل کمک به سلامت روان سالمندان است.

نخستین با بیان این که سالمندان از نظر سنی به سه گروه سالمند جوان (۶۰ الی ۷۰ سال)، سالمند میانسال (۷۱ الی ۸۰ سال) و سالمند پیر یا کهنسال (۸۱ سال به بالاتر) تقسیم می‌شوند، افزود: سالمندی دورانی است که دیر یا زود در انتظار همگان است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.