یک تیم بین‌المللی از دانشمندان منبع جدید قدرتمندی برای سرعت بخشیدن به توسعه واکسن‌ها و درمان‌ها برای مبارزه با همه گیری بعدی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، دانشمندان همه گیری بعدی را با «نقشه» برای پیروزی بر ویروس‌ها هدف گذاری می‌کنند.

ولادک مینور، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا و همکارانش در چین و لهستان، یک سیستم اطلاعاتی اینترنتی به نام virusMED ایجاد کرده‌اند که همه آنچه ما در مورد ساختار اتمی و آسیب پذیری‌های بالقوه بیش از ۸۰۰ گونه ویروس و از ۷۵ خانواده ویروس مختلف از جمله سارس-کوو-۲، آنفلوانزا، ابولا و HIV-۱ می‌دانیم، بیان می‌کند.  تعدادی از همکاران، از جمله محقق اصلی، هپینگ ژنگ، دانش آموزان سابق و اعضای آزمایشگاه مینور در UVA هستند.

این پانورامای جدید از پروتئین‌های تهدید‌های احتمالی به دانشمندان کمک می‌کند تا به طور سریع و موثر در برابر عامل بیماری زای بعدی واکنش نشان دهند که آماده ایجاد ویرانی برای بشریت است. مینور و همکارانش این منبع را با Google Maps مقایسه می‌کنند، از این نظر که نکات مهم مورد علاقه در مورد ویروسی را سازماندهی و یادداشت می‌کند که دانشمندان می‌توانند به عنوان نقشه راه در توسعه دارو‌ها و واکسن‌ها از آن‌ها استفاده کنند.

مینور، استاد برجسته فیزیولوژی مولکولی و فیزیک بیولوژیکی در UVA می‌گوید: نبرد با کووید-۱۹ هنوز به پایان نرسیده است، اما نمی‌توان منتظر بود تا آمادگی برای همه گیری بعدی را آغاز کنیم. VirusMED گامی به سوی یک سیستم اطلاعاتی پیشرفته است که محققان با تخصص‌های مختلف را برای مقابله با چالش‌های پیچیده زیست پزشکی گرد هم می‌آورد.  اطلاعات موجود در virusMED به محققان ویروسی از بسیاری از رشته‌ها، به ویژه کسانی که روی طراحی دارو یا درمان‌های ضد ویروسی کار می‌کنند، کمک می‌کند. ما تجزیه و تحلیل ساختاری جدیدی ارائه می‌دهیم و اطلاعات مربوطه را از منابع مختلف ادغام می‌کنیم تا تصویری جامع از مهمترین پروتئین‌ها ارائه دهیم.

با بازکردن سریع مکانیسم عمل ویروس سارس-کوو-۲، دانشمندان توانستند واکسن‌های ایمن و موثر برای کووید-۱۹ ایجاد کنند. پایگاه داده جدید مینور قصد دارد آن نوع اطلاعات مهم را برای دسترسی آسان‌تر دانشمندان در یک مکان مناسب قرار دهد.

VirusMED شامل اطلاعات گسترده‌ای در مورد گونه‌های ویروس، میزبان، پروتئین‌ها و آنتی بادی‌های ویروسی و همچنین دارو‌هایی است که قبلا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده‌اند. محققان نقاط مورد علاقه یک ویروس را «نقاط داغ» خود می‌نامند و این نقاط نقطه شروع قوی برای توسعه دارو و واکسن است.

دیوید کوپر می‌گوید: یکی از نویدبخش‌ترین درمان‌های آنتی بادی بدون فشار برای درمان کووید-۱۹، از این نوع اطلاعات برای بهبود آنتی بادی منحصر به فرد جدا شده از بازمانده‌ای که در سال ۲۰۰۳ توسط ویروس SARS آلوده شده بود استفاده کرد. افرادی که از طراحی سریع دارو و واکسن شگفت زده شده‌اند متوجه نمی‌شوند که امروزه محققان بر اساس چندین دهه تحقیقات قبلی کار می‌کنند.

مینور می‌گوید: یکی از اهداف آزمایشگاه من این است که ابزار‌هایی بسازم که سایر دانشمندان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. ما به جنگل نگاه می‌کنیم و راه‌هایی برای کمک به دیگران برای تمرکز بر درختان پیدا می‌کنیم. تولید منابع زرق و برق دار نیست، اما هدف نهایی علم این است که زندگی را بهتر کند. یکی از ناظران ناشناس این مقاله مدعی شد که آن‌ها فورا به کاربر مشتاق سیستم تبدیل شده‌اند. ما انتظار داریم virusMED واقعا تغییر ایجاد کند. محققان یافته‌های خود را در مجله IUCr منتشر کرده اند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

برچسب ها: ویروس کرونا ، کووید 19
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار