با توجه به گسترش واکسیناسیون در کشور مهد‌های کودک به تدریج بازگشایی شده و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از اولویت این امر است.

علی خالقی نژاد پژوهشگر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازگشایی مهد‌های کودک با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اظهار کرد: مسئله مورد توجه لزوم داشتن ایده برای بازگشایی مراکز پیش از دبستان در ایران است که بحران پاندمی کرونا ضربه مهلکی بر پیکر نحیف آن‌ها وارد کرده است.

او ادامه داد: از آنجایی که بخش زیادی از پوشش آموزش و پرورش کودکان پیش از دبستان توسط بخش غیردولتی ارائه می‌شد، با ظهور پاندمی و طولانی شدن آن با مشکلات اقتصادی شدیدی رو به رو شدند و به دنیال این موضوع احتمال ترک شغل مدیران و مربیان این مراکز هم بدیهی به نظر می‌رسد، به همین دلیل کشور‌های زیادی حتی با شیوع گسترده کوید ۱۹ مراکز پیش از دبستان خود را تعطیل نکردند.

ورود به دوره ابتدایی بدون تجربه پیش دبستانی منجر به افت تحصیلی می شود

خالقی نژاد در خصوص اهمیت مهد‌های کودک قبل از ورود به مدرسه بیان کرد: از طرفی دیگر در کشور، کودکان زیادی در مناطق روستایی و شهری دو زبانه وجود دارند که ورود آن‌ها به دوره ابتدایی بدون تجربه دوره پیش دبستانی منجر به افت تحصیلی شدید آن‌ها در آینده خواهد شد.

او افزود: در سطح جهانی اقدامات زیادی برای اطمینان از سلامت و ایمنی کودکان در کنار حق تربیت آن‌ها صورت گرفته است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها ذکر کرده است که همه کودکان، مربیان و مدیران مراکز پیش از دبستان حتی اگر واکسن دریافت کرده باشند باید با ماسک در مراکز حاضر شوند.

این پژوهشگر با اشاره به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در بازگشایی مهد‌های کودک اظهار کرد: هنگام غذا خوردن کودکان در مراکز پیش از دبستان باید فاصله فیزیکی به حداکثر ممکن برسد و همین طور خوردن غذا در هوای باز توصیه شده است همچنین غذا‌ها باید در پاکت‌های ویژه بسته بندی شوند و جا‌هایی که احتمال لمس کردن به وسیله کودکان وجود دارد، ضدعفونی شود.

او ادامه داد: برای مسواک زدن کودکان نیز با توجه به احتمال انتقال ویروس از طریق قطرات ریز آب دهان پیشنهاد می‌شود که وسایل بهداشتی هر کودک برچسب گذاری و در جای مشخصی قرار داده شوند. همین طور، بازی‌های فعال فیزیکی کودکان بهتر است در هوای آزاد با فاصله مناسب صورت گیرد و در هنگام بازی نیز ماسک کودکان بر روی صورت آن‌ها حفظ شود.

خالقی نژاد تصریح کرد: با توجه به گسترش واکسیناسیون در کشور، لزوم داشتن برنامه بازگشایی مراکز پیش از دبستان و تدوین راهبردی علمی و فرهنگ سازی در باره آن‌ها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار