مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از تخریب بنای تاریخی مدرسه ظفر بدون اطلاع دستگاه‌های متولی در همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علی مالمیر,مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در نشست خبری  با  اصحاب رسانه و افتتاح سفره‌خانه سنتی سنگی ورکانه بیان کرد: این سفره‌خانه با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد تومان و تسهیلات ۶۵۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است.

او بیان کرد: سفره‌خانه سنتی ورکانه در مساحت ۵۶۲ مترمربع ساخته شده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای هفت نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: دو سال سخت گردشگری را با شیوع کرونا پشت سر گذاشتیم و هنرمندان صنایع‌دستی نیز از وضعیت کنونی گلایه دارند،  اما امیدواریم این صنعت به زودی به مسیر اصلی خود برگردد و آسیب وارد شده را جبران کند.

او با بیان اینکه ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به فعالان صنعت گردشگری پرداخت شده است افزود: ستاد کرونا به منظور استمهال در پرداخت مالیات و بازپرداخت تسهیلات مهلتی را برای صنعت گردشگری ایجاد کرد تا خسارات آن‌ها جبران شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به آسیب‌هایی که کرونا به صنعت گردشگری وارد کرد اظهار داشت: همدان در حوزه توسعه زیرساخت‌های گردشگری پیشتاز بود، اما شیوع ویروس کرونا چراغ گردشگری را خاموش کرد  ومتاسفانه فرصت‌های اشتغالزایی در این حوزه نیز گرفته شد.

او با اشاره اینکه امیدواریم که بعد از بهبود شرایط کرونا، شرایطی فراهم شود که آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری  که به این صنعت وارد  جبران شود، ادامه داد: میزان خسارت گردشگری در دوران کرونا تا پایان سال ۹۹ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است که شامل راهنمایان گردشگری، آژانس‌های مسافرتی، مجتمع‌های فرهنگی و تفریحی واقامتگاه بوم گردی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اظهار داشت:با وجود آسیب‌ها و ضرر‌هایی که به واسطه کرونا ویروس به صنعت گردشگری وارد شد تمام تلاش خود برای سراپا بودن در حوزه‌های مختلف انجام دادیم و امیدواریم  نوروزی که در پیش داریم نوروز پر جنب و جوشی باشد تا شاید بخشی از این خسارات جبران شود.

مالمیر گردشگری  را به عنوان یک نیاز و ضرورت در سبد فرهنگی خانوار‌ها معرفی کرد و ابراز داشت: امروز گردشگری به عنوان یک نیاز و ضرورت اجتناب ناپذیر در سبد فرهنگی خانوار‌ها جای پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان ادامه داد: پرونده ثبت جهانی زنجیره‌ای کاروانسرا‌های کشور آماده شده که اکنون ارزیابان یونسکو ایران هستند و طبق مسیر تعریف شده بازدید دارند و پیش‌بینی می‌شود ۲۹ مهرماه به همدان آمده و از فرسفج و تاج‌آباد بازدید کنند.

این مسئول  با بیان اینکه فعلا ثبت جهانی روستای ورکانه مطرح نیست، ولی پرونده‌ای را در چارچوب منظر طبیعی دره ارزانفود داریم افزود: باید مداخلات انسانی را در این منطقه نداشته باشیم که بکر بودن آن از بین نرود و معیار‌های یونسکو را داشته باشد.

او با اشاره به تخریب بنای تاریخی مدرسه ظفر بدون اطلاع دستگاه‌های متولی در همدان گفت:موقعیت و ویژگی‌های ساختمان‌ها و ابنیه تاریخی واجد ارزش فرهنگی شهر همدان به شهرداری گزارش می‌شود که در بسیاری موارد شاهد تخریب این بنا‌ها بدون هماهنگی و مجوز میراث فرهنگی هستیم. 

او افزود:بنای تاریخی مدرسه ظفر شهر همدان به عنوان یک ساختمان واجد ارزش فرهنگی، بدون هماهنگی و اطلاع این اداره کل به صورت کامل تخریب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه اگر به دنبال ثبت جهانی منظر تاریخی شهر همدان هستیم شهرداری باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به تخریب ابنیه کند، اظهار داشت: شهرداری همدان در تخریب برخی ابنیه از جمله ساختمان تاریخی مدرسه ظفر هیچگونه هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی نداشته است.

مالمیر بیان کرد: شهر همدان طولانی‌ترین تداوم حیات بافت تاریخی و شهری را در کشور دارد که از تپه باستانی هگمتانه آغاز و به بنا‌های دوره معاصر ختم می‌شود.

او ادامه داد: این تداوم فرصت و ظرفیت بی‌نظیر و مهمی است که باعث شده بافت تاریخی همدان با شهر‌هایی مثل کاشان، یزد، اصفهان و تبریز متفاوت باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت:: اگرچه در بررسی بافت باید از هگمتانه شروع کنیم، اما حین تحقیق متوجه می‌شویم این بافت و تداوم تاریخی حیات در آن زنجیروار به هم وصل شده است.

مالمیر اظهار داشت: برای معرفی آثار و جاذبه‌های موجود در بافت تاریخی باید آن‌ها را کدگذاری کنیم و این کد‌ها شامل تک تک آثاری است که به صورت ملموس در این مناطق وجود دارند که البته شاخص‌ترین آن‌ها در بافت تاریخی هستند بنابراین چند شاخصه مهم در بافت تاریخی وجود دارد که یکی بنا‌های ممتاز هر محله و دیگری مرکز محله‌ها هستند.

او اظهار داشت:در همدان بعضی به بافت تاریخی به عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند، اما در همه جای دنیا بافت تاریخی را فرصت می‌دانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه آثار باستانی کشف شده در میدان مرکزی همدان و تبدیل آن به موزه فرصتی برای جذب گردشگر و درآمدزایی است، تصریح کرد: برای احیای و پویایی بافت قدیم و جاذبه‌های آن در راستای رونق صنعت گردشگری، باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب و هدفمند انجام شود.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.