مدیر اجرایی همایش بین المللی شمس و مولانا گفت: هفتمین دوره این همایش بین المللی علمی و فرهنگی از امروز به مدت چهار روز در شهرستان خوی برگزار می‌شود‎.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه رضا جعفرپور مدیر اجرایی همایش بین المللی شمس و مولانا در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در این رویداد علمی بین المللی که به مدت چهار روز برگزار خواهد شد، ۱۲ نفر از اساتید برجسته کشور و ۱۱ ‏نفر از اساتید و پژوهشگران کشور‌های فرانسه، آمریکا، اسپانیا، ترکیه. بنگلادش و لبنان سخنرانی و مقالات خود را در حوزه‌های ادبی و عرفانی و معرفتی در خصوص شمس و مولانا ارائه می‌کنند. ‎

وی بیان کرد: سخنرانی‌های علمی هفتمین همایش بین المللی شمس و مولانا در بستر مجازی به نشانی ‏https://meeting.atu.ac.ir/ch/shams ‏ روز‌های ۱۰ تا ۱۲ مهرماه هر روز از ساعت ۱۷.۳۰ تا ۲۱.۳۰ برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی همایش بین المللی شمس و مولانا ادامه داد: هم‌چنین سخنرانان داخلی و خارجی جدیدترین پژوهش‌ها و مقالات خود را با موضوع شمس و مولانا ارائه خواهند کرد که ‏علاقمندان می‌توانند با وارد شدن به پیوند همایش از برنامه‌های این رویداد بین المللی استفاده کنند.

جهانی شدن تاریخ فرهنگ ایرانی نیازمند دیپلماسی قدرتمند گردشگری است

عادل نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در آئین افتتاحیه هفتمین همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی، گفت: خوی پیشران تمدن ایران اسلامی است که می‌تواند به عنوان پیشران توسعه گردشگری منطقه و ایران باشد.

وی اظهار کرد: تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به ظرفیت‌های بالفعل در منطقه، نیازمند بسترسازی فرهنگی و گردشگری است که متاسفانه در این راستا اهتمام جدی برای به اتمام رساندن پروژه فاخر شمس تبریزی صورت نگرفته است.

نجف زاده افزود: جهانی شدن تاریخ فرهنگ ایرانی نیازمند دیپلماسی قدرتمند فرهنگی و گردشگری است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل مرز رازی قدرت اقتصادی کشور را افزایش خواهد داد که این امر مهم هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

نجف‌زاده ادامه داد: ما باید زیر ساخت‌های خود را ارتقا دهیم تا پذیرای هزاران نفر از میهمانان شمس تبریزی در خوی شویم.

وی اضافه کرد: متاسفانه اهتمام لازم و شایسته در موضوع بین المللی شمس صورت نگرفته و در این زمینه باید‌هایی در نوع نگاه به منطقه وجود دارد که باید ارتقا یابد.

رونمایی از کتاب مجموعه مقالات ششمین همایش بین المللی شمس و مولانا، رونمایی از پروژه موزه شمس تبریزی ‏به صورت مجازی و حقیقی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی و موسسه ایکوم را از ‏دیگر برنامه‌های این روز اعلام کرد که به دلیل شرایط کرونایی شهرستان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور حداقلی ‏دوستداران شمس و مولانا خواهد بود‎.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، خانه ‏اندیشمندان علوم انسانی ایران، موسسه نگارستان اندیشه و ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ‏ارشاد اسلامی و صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌غربی با شهرداری و شورای اسلامی شهر و تولیت شمس تبریزی در برگزاری ‏این همایش بین المللی همکاری دارند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.