باغداران ملایری از رفتن سود حاصل از فروش سبزه به جیب دلالان گله مندند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، باغداران ملایری پس از برداشت انگور آن را به روش تیزآبی خشک می کنند که با این روش از هر چهار کیلوگرم انگور یک کیلو کشمش تیزآبی(سبزه)به دست می آید.

پیش بینی می‌شود از مجموع ۱۱هزار و ۷۰ هکتار تاکستان انگور در این شهرستان  ۲۲۰ تا ۲۲۵ هزار تن انگور برداشت شود.

برداشت انگور که از نیمه دوم شهریور آغاز شده تا اواخر مهر ماه در شهرستان ملایر ادامه دارد.  

در زمان برداشت انگور باغداران  از پودر کربنات پتاسیم، روغن سبزه و آب محلولی به نام «تیزاب» تهیه که  از این محلول  برای خشک کردن انگور و استحصال کشمش استفاده می‌کنند.

همه ساله باغداران ملایری در این فصل به دنبال تهیه پودر کربونات پتاسیم (روغن سبزه) هستند , پودر کربنات پتاسیم و روغن سبزه یک ماده حیاتی (تیزاب) برای تولید سبزه انگور صادراتی به شمار می‌رود و چنانچه نباشد و یا با کمبود مواجه شود، باغدار ان باید تا چند برابر قیمت از تیزاب‌های غیر استاندارد و صنعتی موجود در بازار خریداری کنند.

مهدی میرباقری مدیر جهاد کشاورزی ملایر پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به نرخ کشمش تیزآبی در ترکیه و با در نظر گرفتن شرایط شهرستان و هزینه‌های تولید هر کیلوگرم کشمش تیزآبی فله باید ۲۷ هزار تومان از باغداران خریداری شود، اما اکنون در بازار هر کیلو کشمش تسزابی را حدود ۲۰ هزار تومان دلالان و کارخانه‌های بسته بندی کشمش خریداری می‌کنند.

محمد معصومی خبرنگار باشگاه خبرنگاران در ملایر به سراغ این کشاورزان زحمت کش رفته و از مشکلات فروش این محصول جهانی گزارشی تهیه کرده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.