شهر مقدس قم همزمان با روز اربعین حسینی (ع) غرق در عزا و ماتم بوده و یکپارچه در غم سیدوسالار شهیدان (ع) به سوگ نشسته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مردم قم با تعظیم اربعین و بزرگداشت این رویداد، پاسدار حقیقت و فرهنگ شهادت و تحقق عدالت در برابر شبهات و تبلیغات شبانه روزی دشمنان هستند.

امسال مانند ۲ سال گذشته بدلیل محدودیت‌های کرونایی و نگرانی‌های ناشی از شیوع مرگبار ویروس کووید ۱۹، امکان سفر و حضور بسیاری از مردم ولایت مدار استان در پیاده روی اربعین فراهم نشد به همین منظور جمعی از مردم با حضور در مسیر بین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران به عنوان بزرگترین بلوار معنوی جهان به یاد پیاده روی حماسی اربعین عزاداری می‌کنند.

برپایی مراسم عزاداری به زبان‌های عربی و اردو در حرم مطهر بانوی کرامت با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حال انجام است و در گوشه‌ای از حرم مطهر نیز ثبت نام زیارت نیابتی در روز اربعین توسط خادمان حرم حضرت معصومه (س) از زائران و مجاوران جامانده پیاده روی اربعین انجام می‌گیرد.

در صحن جواد الائمه (ع) حرم مطهر نیز نمایشگاهی به مناسبت روز اربعین برپا شده و عکس‌های قدیمی و جدید هنرمندان از پیاده روی اربعین در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است، همچنین زیارت اربعین امام حسین (ع) نیز هم‌زمان با ظهر روز این روز بعد از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود.

در مسجد مقدس جمکران و برخی بقاع متبرک امامزادگان قم نیز آیین‌های مشابهی با حضور زائران و مجاوران با پایبندی به شیوه نامه‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

کالبد و فضای شهر قم رنگ ماتم به خود گرفته و پرچم و بیرق‌های سیاه در معابر، کوچه‌ها و سردرب منازل با وزش ملایم نسیم به حرکت در می‌آید. نوای دل انگیز نوحه و عزا از شب گذشته در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا طنین انداز شده است.

سایه کرونا بر آیین‌های مذهبی نوع جدیدی از خدمت به عزاداران را به وجود آورده که حفظ سلامت و حراست از بهداشت زائران جلوه مشخص آن است. به دلیل شرایط ویژه کرونایی و قرارگیری قم در وضعیت نارنجی این بیماری، بسیاری از ایستگاه‌های صلواتی اقدام به برپایی ایستگاه سلامت در سطح شهر کرده و اقلام بهداشتی نظیر ماسک و ضدعفونی در بین عزاداران توزیع می‌کنند. همچنین نذورات مردم نیز با توصیه مسوولان بهداشتی به سمت توزیع اقلام بسته بندی شده و خشک معطوف شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار