معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: خراسان رضوی توانست سال گذشته رتبه نخست کشور را از نظر تغییر و کاهش نرخ بیکاری کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در مشهد با اشاره به آمار نرخ بیکاری در دولت‌های دهم و یازدهم و وضعیت استان از این منظر، گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روند تغییر در نرخ بیکاری استان‌ها از سال ۹۲ تا ۹۹ به تفکیک استان‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: بر اساس این بررسی نرخ بیکاری خراسان رضوی در سال ۹۲، معادل ۷.۹ اعلام شد و به همین استناد، این استان در رتبه هشتم کشور قرار گرفت. در سال ۹۳ این نرخ به ۱۰.۸ رسید و رتبه استان به پله چهاردهم تنزل یافت. سال ۹۴ نیز رقم نرخ بیکاری استان ۱۳.۳ و رتبه آن در کشور با توجه به نرخ مذکور، بیست و پنجم بود. در سال ۹۵ نرخ مذکور ۱۳.۲ اعلام شد و همین موضوع جایگاه این خطه را یک پله ارتقاء داد تا در رتبه ۲۴ کشور قرار بگیرد. در سال ۹۶، نرخ بیکاری خراسان رضوی به ۱۱.۲ رسید و جایگاه هفدهمی را برای این استان به ارمغان آورد. این رقم در سال ۹۷ باز هم بهبود داشت و ۱۰.۸ شد و جایگاه دوازدهم کشور را در این شاخص به خراسان رضوی داد. نهایتا این خطه توانست با ثبت نرخ بیکاری ۸.۳ در سال ۹۸ رتبه هشتم را در کشور به خود اختصاص دهد.


بیشتر بخوانید



او افزود: خراسان رضوی توانست سال گذشته رتبه نخست کشور را از نظر تغییر و کاهش نرخ بیکاری کسب کند. شاخص مذکور در این استان برای سال ۱۳۹۹، معادل ۶.۲ برآورد شد، این روند کاهشی نرخ بیکاری در استان حکایت از اهتمام و جدیت مدیران و بخش خصوصی این استان برای حل مشکلات اقتصادی آن دارد.

 

تعطیلی ۱۴ بازارچه مرزی کشور به دلیل عدم همکاری کشور‌های همسایه

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور همچنین به ظرفیت استان‌های مرزی نظیر خراسان رضوی اشاره کرد و ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر ۲۰ بازارچه مرزی در استان‌های مرزی کشور غیرفعال هستند و از این شمار، ۱۴ بازارچه به دلیل عدم همکاری کشور‌های همسایه فعالیت خود را متوقف نموده‌اند.

 دین‌پرست، ارتقای مبادلات و احیای بازارچه‌های مرزی را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، با هدف کمک به معیشت مرزنشینان و ارتقای امنیت مرزها، عنوان و بیان کرد: در مجموع ۴۰ بازارچه مرزی مشترک با هفت کشور همسایه در اختیار داریم که این تعداد در ۹ استان مرزی پراکنده‌اند. در سه استان بازارچه‌های مرزی تعطیل است و ۶ استان با ۲۰ بازارچه فعال در حال فعالیت هستند. خوشبختانه در خراسان رضوی بازارچه مرزی دوغارون فعال است، اما فعال‌سازی بازارچه مرزی باجگیران، کار بسیار دشوار خواهد بود، با این وجود باید پیگیری‌های لازم برای این موضوع انجام پذیرد و در این رابطه به همکاری و همراهی دستگاه دیپلماسی کشور نیز نیاز خواهد بود.

او به برگزاری جلسات مختلف پیرامون توسعه و گسترش مبادلات تجاری با اولویت افغانستان اشاره و اظهار کرد: در جلسه مشترکی که با فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و متولیان دستگاه‌های دولتی در خراسان رضوی داشتیم، حدود ۳۰ محور اقدام و همکاری احصاء شد که آن‌ها را در دو سطح استانی و کشوری پیگیری خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به چالش‌های کهنه در مرز دوغارون (اسلام قلعه افغانستان) پرداخت و تاکید کرد: با پیگیری‌های استاندار و وزارتخانه‌های مربوطه در مرکز، بخشی از این مشکلات در گذشته حل و فصل شده، با این وجود همچنان شاهد معطلی ناوگان تجاری در این مرز هستیم، چنانکه اعلام شد در حال حاضر ۱۷۰۰ دستگاه کامیون در مرز متوقف است. بروز بخشی از این مشکل را باید پای نابسامانی‌ها در آن سوی مرز بگذاریم، اما تا حد امکان زیرساخت‌ها و رویه‌ها باید در این سوی مرز ارتقا و تسهیل پیدا کنند.

دین پرست اظهار کرد: در مهر ماه شاهد برگزاری نشست مشترک استانداران مرزی و نمایندگی‌های کنسول‌گری ایران در کشور‌های همسایه خواهیم بود که چین و هند هم به این ۱۵ کشور اضافه می‌شوند. در این نشست، ظرفیت طرح و بررسی مسائل متعددی وجود دارد و درخواست داریم اگر موضوعی در همین چهارچوب قابل پیگیری است، به ما منعکس شود.

پیگیری در سطح کلان برای حل مشکل حمل نهاده‌های دامی

او در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در بحث حمل نهاده‌های دامی به استان‌ها از بنادر کشور وجود دارد و هزینه‌هایی که به واسطه طولانی بودن مسافت، دوچندان می‌شوند، افزود: در جلساتی که در وزارت کشور در خصوص اصلاح روند ورود کالا به بنادر و مبادی ورودی کشور داشتیم، بر ضرورت شکستن ۴ انحصار در کشور تاکید شد. یکی از این موارد، بحث محدود بودن حمل کالا به کامیون‌های باری بود و تلاش کردیم تا از ظرفیت خطوط ریلی کشور را نیز در این بخش بهره بگیریم. مخالف هر نوع انحصارگرایی هستیم و تلاش داریم تا در چهارچوب قانون با موضوع برخورد نماییم.

معاون اقتصادی وزیر کشور ادامه داد: نابسامانی دیگری که در این بخش مطرح بود، به محل ذخیره سازی کالا‌های اساسی مربوط می‌شد. در چهارچوب رایزنی‌های انجام شده، ظرفیت استفاده از بندر شهید بهشتی چابهار برای تخلیه بعضی کالا‌ها و از جمله نهاده‌های دامی فراهم آمد.

دین پرست بیان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی در استان خراسان رضوی تلاش دارد تا از ظرفیت حمل و نقل ریلی برای انتقال نهاده‌های دامی به خراسان رضوی بهره بگیرد تا هزینه‌های حمل کاهش پیدا کند تا هم هزینه‌ها کاهش پیدا کند و هم بعضی انحصارگرایی‌ها بشکند. اقداماتی از چند ماه پیش در این رابطه انجام پذیرفت که تشکیل کمیته حمل و نقل با محوریت و پیگیری وزیر راه و شهرسازی از جمله آن بود. البته هنوز جلسات این کمیته در دولت جدید برگزار نشده است. به هر رو این ظرفیت فراهم است و ما نیز تا حد امکان پیگیری لازم را در این رابطه خواهیم داشت.

انتهای پیام//ف.ح



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
خدایا به داد ما برس کسی نیست مارا یاری کند بیکاری منجر به فساد شده است یا مرگ بده یا کار شرمنده زن و بچه نشویم آخرین راه ما جدایی خانواده میباشد