روز غار پاک یادآور حفاظت از گنجینه‌ای از زیستگاه‌های طبیعی پنهان در زمین و زیستمندان آن‌ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به مناسبت فرا رسیدن روز غار پاک گفت: روز غار پاک، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی پنهان در زمین و زیستمندان آن را به ما یادآوری می‌کند.

او افزود: جانوران بخشی از اکوسیستم غار‌ها هستند که تمام یا بخشی از زندگی خود را در غار‌ها زندگی می‌کنند و برای زندگی در این شرایط سازگار شده‌اند.


بیشتر بخوانید


احمدی تصریح کرد: نقش و کارکرد غار‌ها در زمینه‌های مختلفی همچون زمین‌شناختی، زیست‌شناختی، محیط زیستی، تاریخی و باستان‌شناسی، طبیعت‌گردی و غارنوردی است.

او ادامه داد: غار‌ها جزو ذخایر طبیعی و ملی کشور‌ها محسوب می‌شوند و منابعی غنی از آب، هوا و جذب گردشگر هستند، از این رو همواره مورد توجه قرار دارند.

احمدی گفت: اولین فعالیت‌های سازمان یافته در جلوگیری از تخریب غار‌ها در چهارمین کنفرانس بین المللی غارشناسی در سال ۱۹۶۵ انجام شده و در سال ۱۹۹۲ شورای اروپا دستورالعمل حفاظت از زیستگاه‌های زیرزمینی را ارائه کرده است.

او اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل‌های صادره در حفاظت از غارها، ارزیابی و طبقه بندی غارها، مدیریت بازدیدکنندگان، حفاظت، آموزش، آگاهی عمومی، تحقیق و توسعه می‌بایستی مد نظر قرار گیرد.

دوم مهرماه در تقویم کشور به عنوان روز غار پاک نامگذاری شده و این مسأله اهمیت غار‌ها را نشان می‌دهد و باید در کنار آموزش‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها و استاندارد‌های مربوط از این اکوسیستم طبیعی حفاظت کنیم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار