به دنبال رفتار غیرانسانی دولت بایدن با مهاجران در اردوگاه‌های مرزی مکزیک، نماینده ویژه آمریکا در هائیتی از سمت خود استعفا داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دانیل فوت، نماینده ویژه آمریکا در هائیتی که اخیراً به این سمت برگزیده شده می‌گوید دولت بایدن قادر به مدیریت و حمایت از مهاجران در مرز‌های مکزیک با آمریکا نیست.

فوت در نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا گفت: من با تصمیم دولت برای اخراج هزاران مهاجر و پناهنده هائیتی از مرز‌های مکزیک مخالفم و نمی‌خواهم در این راه با بایدن همراهی کنم و به همین دلیل از سمت خود کناره گیری می کنم.

مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا در این هفته اعلام کرده اند بیش از ۱۴۰۰ مهاجر از اردوگاهی در تگزاس را به همراه خانواده هایشان به هائیتی بازگردانده اند.  تا به حال بیش از ۱۵ هزار مهاجر و پناهنده از هائیتی به اردوگاه‌های مرزی آمریکا پناه آورده اند که بیشتر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. دولت آمریکا هم اعلام کرده فعلاً برنامه‌ای برای اسکان و استقرار این مهاجران در داخل آمریکا ندارد.

بسیاری از این مهاجران امیدوارند درخواست پناهندگی آن‌ها در آمریکا مورد قبول واقع شود، ولی دولت واشنگتن به بهانه همه گیری کرونا گفته فعلا برنامه‌ای برای بررسی درخواست پناهندگی این افراد ندارد و این‌ها یا باید در اردوگاه‌های مرزی منتظر باشند و یا اینکه فعلاً به کشور خودشان بازگردند.

به گفته منابع خبری تنها در روز گذشته چهار پرواز از مرز‌های مکزیک مهاجران از هائیتی را به کشورشان بازگردانده اند. فوت که روز چهارشنبه نامه استعفای خود را تقدیم وزارت خارجه آمریکا کرده گفت: واشنگتن متعهد به حمایت همه جانبه از مردم هائیتی است و رفتار‌های اخیر در برخورد با مهاجران و پناهندگان این کشور مخالف هر گونه سیاست اجرایی از سوی آمریکاست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم درخواست استعفای فوت را عجولانه خواند و از آن انتقاد کرد. وی در ادامه انتقاد نماینده ویژه آمریکا در هائیتی از رفتار‌های دولت بایدن گفت: انتقاد‌های فوت از بایدن مانند درخواست استعفایش عجولانه است.

با این حال، تصمیم فوت برای استعفا از سمت خود از سوی گروه‌های حقوق بشری در آمریکا مورد استقبال شدید قرار گرفته است. این گروه‌های در بیانیه‌ای اعلام کرده اند رفتار دولت بایدن با هزاران مهاجر و پناهجو در مرز‌های مکزیک مخالف هر گونه قانون حقوق بشری در جهان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار