منابع خبری اعلام کردند که فرانسه تصمیم دارد تا چند هفته آینده از استرالیا به دلیل توافق اخیر با آمریکا و انگلیس درخواست غرامت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  روزنامه فرانسوی زبان فیگارو در گزارشی اعلام کرد که دولت فرانسه تا چند هفته آینده درخواست غرامتی را از استرالیا ارائه خواهد کرد و دلیل آن نیز معاهده اخیر این کشور در زمینه زیردریایی هسته‌ای با آمریکا و انگلیس است.

«پیر اریک پوملت» مدیر اجرایی شرکت فرانسوی که قرار بود برای استرالیا زیردریایی هسته‌ای بسازد به فیگارو گفت: «از آنجا که قرارداد از سوی استرالیا فسخ شده است، مقصر کارخانه ما نیست. البته ما از فسخ قرارداد خیلی تعجب کردیم.»

او در ادامه افزود: «این تصمیم بدون اطلاع قبلی ما اجرا شد و تعداد بسیار کمی از شرکت‌ها در سرتاسر دنیا چنین چیزی را تجربه کردند.»

به گفته این مقام فرانسویلإ این شرکت در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) از فسخ قرارداد مطلع شد، این یعنی دقیقا روزی که پیمان آکوس میان آمریکا، استرالیا و انگلیس به طور عمومی اعلام شد.

البته یکی از سخنگویان وزارت دفاع فرانسه گفت که در همین روز آن‌ها از نیروی دریایی استرالیا نامه‌ای دریافت کردند که در آن عملکرد عالی فرانسه در ساخت زیردریایی هسته‌ای مورد ستایش قرار گرفته بود.

همچنین هفته گذشته یک منبع ریاست جمهوری فرانسه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که فرانسه از ماه ژوئن (خرداد) به عدم تعهد استرالیا به قرداد با فرانسه در زمینه زیردریایی‌های هسته‌ای مشکوک شده بود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که دو هفته پیش استرالیا اعلام کرد که قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری با گروه نیروی‌دریایی فرانسه را فسخ می‌کند و به جای آن، هشت زیردریایی هسته‌ای را با همکاری گروه فناوری آمریکا و انگلیس خواهد ساخت. فرانسه از قرارداد اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا برای فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به کانبرا به شدت عصبانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار