روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به افزایش تنش میان واشنگتن و پاریس، روابط آمریکا و اتحادیه اروپا را در خطر دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم الیان پلتیر نوشت: از آنجایی که اختلاف دیپلماتیک میان فرانسه و آمریکا، به مسئله مهمی برای اروپا تبدیل شده است، یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا روز سه شنبه خواستار "توقف و تنظیم مجدد" روابط این اتحادیه با آمریکا شد.

تیِری برِتون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا، در یک رویداد مجازی که توسط شورای آتلانتیک، سازمان تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، گفت: "در اروپا این احساس فزاینده وجود دارد– و من این را با تأسف می‌گویم– که چیزی در روابط دو سوی اقیانوس اطلس شکسته شده است. پس از تحولات اخیر، این برداشت و استنباط قوی ایجاد شد که اعتماد میان اتحادیه اروپا و آمریکا از بین رفته است."

برتون تنها مقام در اتحادیه اروپا نیست که تعهد دولت بایدن را به یک ائتلاف قدرتمند با اتحادیه اروپا زیر سوال برده است. در روز‌های اخیر پس از آن که استرالیا توافق ۶۶ میلیارد دلاری خرید زیردریایی‌های ساخت فرانسه را به منظور خرید زیردریایی‌های هسته‌ای ساخت آمریکا لغو کرد، تنش‌ها تشدید شده است.

فرانسه واکنش خشم آلودی به توافق امنیتی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا از خود نشان داد و هفته گذشته سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند.

این توافق خرید زیردریایی پس از خروج پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان صورت گرفت که سران اروپایی گفتند بدون مشورت با آن‌ها انجام شد. بسیاری از مقاماتی که از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و وعده وی به مبنی بر این که "آمریکا بازگشته است" استقبال کرده بودند، اکنون ابراز نگرانی می‌کنند.در حالی که دولت بایدن تلاش کرده است این مناقشه را کم اهمیت جلوه دهد، مقامات اروپایی لحن خود را تندتر کرده، اما اقدام ملموسی انجام نداده اند.


بیشتر بخوانید:

اتحاد فرانسه با شرکای اروپایی خود برای مقابله با استرالیا


شارل میشل، رئیس شورای اروپا، روز دوشنبه در نیویورک گفت: "آمریکا بازگشته است یعنی چه؟ آیا آمریکا در آمریکا بازگشته است یا در جای دیگر؟ "

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در گفتگو با سی ان ان با تکرار نظرات برتون و میشل گفت: پیش از آن که این اتحادیه بتواند "به تجارت معمول خود با آمریکا ادامه دهد، " می‌خواهیم بدانیم "چه اتفاقی افتاده است و چرا؟ "

با وجود این سخنان از سوی مقامات فرانسوی و اتحادیه اروپا، برخی از کشور‌های اروپایی نگرانند که این اختلافات ممکن است به منافع بزرگتر این اتحادیه لطمه بزند. گرچه کشور‌های اروپایی به طور علنی با فرانسه همبستگی نشان داده اند، برخی از مقامات به صورت خصوصی این اختلافات را مسئله‌ای دوجانبه میان فرانسه و آمریکا توصیف کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
خوشم اومد خیاط در کوزه افتاد

این فرانسه کثیف عهد شکن که از زمان ناپلئون ملعون کثافت به عهد وفا نمی کرد و خنجر از پشت میزد و همیشه کلاه ملت ایرانو بر می داشت


حالا یکی پیدا شده کلای او رو برداره


وای که چه حالی میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
هیچ کشوری متحد آمریکا نیست آمریکا تمام کشور ها رو به دو گروه تقسیم میکنه گروه اول دشمنان آمریکا، گروه دوم کشور هایی که ابزار اجرای سیاست های آمریکا هستن (نوکر).تنها لطفی که آمریکا در حق کشور های گروه دوم میکنه، این است که بجای لفظ نوکر از لفظ شیک متحد استفاده میکنه وبا آنها عکس دست جمعی میگیره تا دلشون خوش باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
آمریکا معاویه و اروپا عمروعاصه و بالاخره یه جوری با هم کنار میان
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
اتحادیه یه گاوشیرده بیشی نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
هیچ غلطی نمیکنن اروپاییها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
الان فرصت خوبیه که به اروپا لشکر بکشیم. ایران از شرق، آمریکا از غرب، اینگیلیس از شمال.
قاه قاه قاه قاه قاه قاه قااااااااههههه.
آخرین اخبار