نشریه هیل از لغو نشست میان آمریکا و فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری هیل در گزارشی اعلام کرد که نشست مقامات آمریکا، فرانسه و سایر کشور‌ها که قرار بود در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود، لغو شد. در پی این مسئله مقامات آمریکایی مشکلات مربوط به برنامه ریزی را علت لغو آن اعلام کردند.

 مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کردند که نشست روز چهارشنبه بین سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس دیگر برگزار نمی‌شود.

یکی از مقامات در این باره توضیح داد: «فکر می‌کنم برنامه‌هایی که در سطح وزیران تنظیم شده، مانع از برگزاری آن جلسه شد.»

او در ادامه افزود: «اما بسیاری از مقامات این کشور‌ها قرار است در قالب‌های دیگری با هم دیدار کنند.»

وزارت امور خارجه آمریکا به طور خاص اعلام نکرد که آیا اختلافات کنونی بین آمریکا و فرانسه بر سر توافق امنیتی و دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس، دلیل لغو این نشست بوده است یا خیر.

رویداد چهارشنبه یکی از سه دیدار برنامه ریزی شده با حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه بود.

یک مقام بلندپایه دولت بایدن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که بایدن امیدوار بود بتوان با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره مسیر پیش رو و همچنین در ارتباط با تعهد عمیق خود به اتحاد بین آمریکا با فرانسه  گفتگو کند.

مقامات فعلی و سابق فرانسه همچنان به مخالفت با این توافق  ادامه داده اند و ژرار آراود سفیر سابق فرانسه در آمریکا این هفته در گفتگو با نشریه نیو ریپابلیک اعلام کرد که  بایدن سبب ایجاد یک ناامیدی بزرگ در سراسر اروپا شده است.

با این حال، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از متحدان خود خواسته است که  به سبب این مناقشه سبب ایجاد دو دستگی نشوند.

توافق اخیر آمریکا و فرانسه برای ارائه زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا سبب از بین رفتن توافق نامه‌ای شد که استرالیا و فرانسه به آن دست یافته بودند.

فرانسه قبلا در سال ۲۰۱۶ توافق نامه دوجانبه‌ای را با استرالیا برای فروش این زیردریایی‌ها امضا و اعلام کرد تنها چند ساعت قبل از اعلام عمومی یان توافق نامه، توسط آمریکا و انگلیس در جریان قرار گرفت.

قرارداد آکوس سبب شد که فرانسه در اقدامی بی سابقه سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار