روزنامه رای الیوم نوشت سفر وزیر دفاع سوریه به اردن و سوخت رسانی ایران به لبنان از طریق این کشور نشان دهنده بی ثمر بودن تحریم‌های آمریکا علیه دمشق است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز رسانی می‌شود در سرمقاله خود نوشت: تحریمی که آمریکا علیه سوریه اعمال کرده روند فرسایشی سریعی به خود گرفته است و شاید سفر اخیر علی ایوب، وزیر دفاع سوریه به امان و استقبال گرم و قابل توجه یوسف الحنیطی، فرمانده ارتش اردن از او بارزترین نشانه بی فایده بودن تحریم‌های آمریکا باشد.

اردن نمی‌توانست بدون چراغ سبز آمریکا به این اقدام دست بزند یعنی اینگونه و بعد از ده سال از شروع بحران سوریه از وزیر دفاع این کشور استقبال کند و بازگشت شهر درعا به حاکمیت سوریه و بیرون کردن همه افراد مسلح از آن با میانجیگری روسیه هم بدون چراغ سبز آمریکا ممکن نبود.

شهر درعا به سبب نزدیک بودن به مرز‌های مشترک دو طرف و نیز به این سبب که نقطه اصلی قاچاق سلاح و مواد مخدر از سوریه به دیگر کشور‌ها و مشخصا اردن به شمار می‌رود، عامل نگرانی امنیتی امان بود و به همین سبب دولت اردن بیشتر از هر طرف دیگری به بهبود روابط با همتای سوریه و افزایش هماهنگی‌های امنیتی با آن تمایل داشت.

رای الیوم نوشت: بدون شک از سرگیری روابط طبیعی سوریه و اردن از نظر امنیتی و اقتصادی برای دو کشور سودمند خواهد بود و باز شدن مجدد گذرگاه مرزی جابر، آن هم بعد از ۱۰ سال، به بازگشت تجارت ترانزیت و انتقال کالا‌های ترکیه، لبنان و سوریه به منطقه خلیج (فارس) منجر شد، اتفاقی که به تنهایی حدود نیم میلیارد دلار سالانه برای خزانه اردن، ارزآوری خواهد داشت.

دولت آمریکا، برای بلند کردن پرچم سفید و اذعان به شکست تحریم سوریه تحت عنوان قانون «قیصر» آماده می‌شود؛ آن هم بعد از اینکه رهبری حزب الله و مشخصا سید حسن نصرالله، توانست از طریق بندر بانیاس سوریه، سوخت ایران را به لبنان برساند. این تهدید، دولت آمریکا و دوروتی شیا، سفیر این کشور در بیروت را مجبور کرد به اقدام تقابلی معکوس، ولی دیرهنگام، دست بزند و برای این منظور گاز مصر و برق اردن را از خاک سوریه انتقال داد و این اقدام به مثابه شکست رسمی و علنی تحریم‌های مذکور بود.

این روزنامه افزود: سوریه بعد از شکست طرح آمریکا و توطئه‌ای که برای سوریه و وحدت اراضی این کشور در نظر گرفته بود، ظفرمند به آغوش کشور‌های عربی و منطقه‌ای برگشت و گذرگاه جابر مرزی یک طرفه نخواهد بود و بعید نمی‌دانیم که دروازه‌ای برای مهاجرت معکوس سوریه و بازگشت بیش از یک میلیون پناهجوی سوری با هماهنگی دو کشور باشد.

آمریکا، بعد از شکست خفت بار در افغانستان، تصمیم گرفت از همه خاورمیانه خارج شود و از متحدان خود دست بردارد و بر خطری که چین برای منافع و رهبری آمریکا بر جهان دارد، متمرکز شود و غافلگیر نخواهیم شد اگر بیانیه دولت بایدن را بخوانیم یا بشنویم که به خروج نیرو‌های آمریکا از شرق سوریه و عراق مربوط می‌شود و خبر‌هایی تایید نشده وجود دارد مبنی بر اینکه، این خروج در صدر دستور کار دیدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، با همتای روس او قرار داشت که ۱۰ روز پیش صورت گرفت و اگر این خروج صورت گیرد، همه معادلات منطقه تغییر خواهد کرد.

رای الیوم در پایان اعلام کرد که در صورتی که سران سوریه بعد از دیدار با سران اردن و دیدار با هیئت‌های لبنانی و سعودی و بازگشایی سفارت‌های کشور‌های خلیج (فارس) تمایل داشته باشند، حضور این کشور در نشست آتی سران عرب در الجزایر، بسیار نزدیک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار