مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مجموع سطح زیر کشت خرما در استان هزار و ۴۶۵ هکتار است اما نبود سردخانه و صنایع تبدیلی از مشکلات خرماکاران استان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حسینی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجموع سطح زیرکشت خرما در استان هزار و ۴۶۵ هکتار است، گفت: سطح زیرکشت خرما در شهرستان نهبندان ۳۶۵ هکتار است که ۲۵۰ هکتار بارور و ۱۱۵ هکتار غیربارور است و پیش‌بینی‌می‌شود ۶۸۰ تُن خرمای اصلاح شده و بومی از نخلستان ها برداشت شود.

او با بیان اینکه  سطح زیر کشت خرما در شهرستان طبس هزار و ۱۰۰ هکتار است گفت : پیش بینی می‌شود ۳ هزار و ۶۰۰ تُن خرما اصلاح شده و بومی برداشت شود.  

حسینی بیان کرد: خرمای کشت شده در استان شامل خرمای کبکاب، زاهدی و مضافتی است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: میزان تولید سالانه خرمای پارسال ۴ هزار و ۲۸۰ تُن است.

او ادامه داد: از خرما محصولات متنوعی به دست می‌آید که شامل سرکه خرما، شیره خرما، شکلات خرما، قند مایع خرما، پودر و خمیر خرما است و می‌توان از ضایعات آن برای خوراک دام استفاده کرد.

خرماکاران در پیچ وخم مشکلات

حسینی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برخی از خرما کاران می‌گویند امسال در حالی که مشغول برداشت محصول جدید هستیم که جایی برای انبار آن‌ها نداریم و هنوز محصول پارسال در انبارهاست و اگر مسئولان فکری برای فروش نکنند خرمای امسال نیز مانند پارسال باید به خوراک دام برسد.

او افزود: مهم‌ترین مشکل خرماکاران این است که سردخانه‌ای برای نگهداری وجود ندارد و کشاورزان مجبورند خرما را به صورت فله‌ای و با سود کم بفروشند تا خرما خراب نشود.

حسینی اظهار کرد: ساخت و راه اندازی سردخانه برای خرماکاران یکی از اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی است.

بهروز نژاد یکی از خرماکاران دهسلم نهبندان بیان کرد: عمده مشکلات ما در این حوزه، نبود بسته‌بندی و سردخانه است و ناچاریم محصول خود را در همان زمان برداشت و با هر قیمتی که از سوی دلال اعلام می‌شود به فروش برسانیم.

او افزود: با توجه به نبود سردخانه در دهسلم نهبندان برای نگهداری خرما، نخل کاران این شهرستان مجبور هستند محصول خود را به صورت تازه خوری در بازار مصرف به فروش برسانند و یا کشاورزان عمده محصول خرمای خود را به دیگر استان‌ها به فروش برسانند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.