فصل برداشت خرما در شهرستان نهبندان فرا رسیده و کشاورزان این شهرستان مشغول برداشت محصولی باکیفیت و مرغوب هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گرمای هوا در این روز‌ها و نخلستان‌های پربار در شهرستان نهبندان، خبر از آغاز فصل برداشت خرما می‌دهد.

وقت خرما پزان که در واقع به زمان برداشت خرما گفته می‌شود، چند روزی است که در شهرستان مرزی نهبندان آغاز شده است.

شیرینی کام کشاورزان با گرم بودن هوا

یکی از کشاورزان شهرستان نهبندان می‌گوید: گرمای هوا طاقت فرساست، اما این گرما باعث می‌شود تا خرمای تولید شده شیرین‌تر باشد.

او ادامه می‌دهد: هرچه قدر هوا گرم‌تر باشد، کیفیت خرما بیشتر است و در اصل طبیعت خرما این گونه است که باید در هوای داغ برداشت شود.این گرمای هوا باعث شده تا کار و تلاش کشاورزان هم حرارت داشته باشد.

کشاورز شهرستان نهبندان بیان می‌کند: در این زمان کار و تلاش در مناطق خرما خیز نهبندان به اوج خود می‌رسد و همه برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنند.

او عنوان می‌کند: در هر روز حدود ۱۰۰ کیلوگرم خرما از نخلستان‌های خرما در نهبندان برداشت می‌کنیم و از کیفیت محصول نیز راضی هستیم.


بیشتر بخوانید


این کشاورز نهبندانی می‌گوید: بانوان در کنار یکدیگر می‌نشینند و با رعایت بهداشت خرما‌های خوب را از سایر خرما‌ها جدا می‌کنند و محصول برای عرضه به بازار فرستاده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: یکی از انواع خرما در نهبندان، خرمای زاهدی است که طعم بسیار لذیذی دارد و میزان تولید آن و کیفیتش مناسب است.

نبود سردخانه، دلگرمی کشاورزان را کاهش می دهد

نبود واحد فرآوری خرما باعث شده تا سود کشاورزان از فروش خرما بسیار کم باشد.

کشاورز نهبندانی می‌گوید: هرکسی خرما‌ها را در یک گوشه از شهر به فروش می‌رساند و فرآوری از این محصول انجام نمی‌شود.

او تصریح می‌کند: اگر یک واحد سردخانه در این شهرستان وجود داشته باشد، می‌توان محصول را در آن نگهداری کرد تا مثل زمان برداشت‌تر و تازه باشد.

پیش بینی برداشت ۶۸۰ تن خرما در نهبندان

حیدرپور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان با بیان اینکه  ۳۸۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت محصول خرما است گفت:  امسال محصول تولید شده در نخلستان نهبندان نسبت به پارسال ۲۰ درصد کاهش دارد.

حیدرپور بیان کرد: انواع مختلفی از خرما در این شهرستان وجود دارد که زاهدی یکی از مرغوب‌ترین و مطرح‌ترین آن هاست.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان عنوان کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۶۸۰ تن انواع خرما از نخلستان‌های شهرستان برداشت شود.برداشت خرما تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.