جذب ٨٩ درصدی تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در سروستان/ آغاز برداشت ذرت علوفه ای از سطح ۵۰۰ هکتار مزارع سرچهان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان از جذب ۴٢ میلیارد و ١۵٠ میلیون ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون در نیمه اول امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهراب عاشوری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان اظهار کرد: جذب تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون یکی از اهداف مهم این مدیریت است که تاکنون ٨٩ درصد این تسهیلات ( ۴٢ میلیارد و ١۵٠ میلیون ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون) در نیمه اول امسال با پیگیری واحد مکانیزاسیون و با همکاری بانک کشاورزی شهرستان جذب شده است.

او اضافه کرد: ارتقای ضریب مکانیزاسیون علاوه بر کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری کشاورزی و افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی را نیز به دنبال خواهد داشت.

عاشوری بیان کرد: این میزان اعتبار جذب شده معادل ١٧ دستگاه تراکتور و ٢٣ دستگاه ادوات کشاورزی در حوزه زراعت و باغبانی است.

آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای از سطح ۵۰۰ هکتار مزارع سرچهان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان گفت: برداشت ذرت علوفه‌ای از سطح ۵۰۰ هکتار مزارع این شهرستان آغاز شده است و تا پایان مهر ماه ادامه دارد.

علی موسی پور جشنی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان بیان کرد: کار برداشت ذرت از سطح ۵۰۰ هکتار مزارع این شهرستان توسط ۱۷ دستگاه چاپر آغاز شده است.


ذرت علوفه ای

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان با اشاره به اینکه متوسط عملکرد این محصول ۷۰ تن در هکتار است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۳۵هزار تن ذرت علوفه‌ای برداشت شود.

او با بیان اینکه برداشت ذرت علوفه ای تا پایان مهر ماه ادامه دارد، اضافه کرد: ارقام کشت شده ذرت در سرچهان عمدتا از نوع ۷۰۴ و ۶۴۰ هستند.

بررسی سازگاری ارقام و ژنوتیپ‌های «بادام امیدبخش» برای نخستین‌بار در استان فارس

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز از اجرای طرح تحقیقاتی بررسی سازگاری ارقام تجاری و ژنوتیپ‌های بادام امید‌بخش برای نخستین بار در نی‌ریز و استان فارس خبر داد.

علیرضا بصیری مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز از اجرای طرح تحقیقاتی بررسی سازگاری ارقام تجاری و ژنوتیپ‌های بادام امید‌بخش در منطقه مشکان واقع در بخش پشتکوه نی‌ریز خبرداد و گفت: این پروژه برای اولین‌بار در استان فارس با همکاری موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، سازمان جهاد کشاورزی فارس و این مدیریت درحال انجام است.

او تصریح کرد: در این طرح ۶۰ ژنوتیپ و رقم تجاری بر روی پایه‌های رویشی GN، GF۶۷۷ و بذری به تعداد ۶ نهال از هر ژنوتیپ، در سطح یک هکتار و به مدت ۵ سال خصوصیات فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و میوه‌شناختی آنان مورد ازریابی قرارمی‌گیرد تا بهترین ارقام یا ژنوتیپ‌ها از نظر کمی و کیفی برای استفاده در برنامه‌های توسعه و اصلاح باغ‌های بادام استان فارس انتخاب شوند.

بصیری بیان کرد: با توجه به در اختیارداشتن پایه‌های رویشی مذکور توسط بهرام زارعی بهره بردار طرح، این پایه‌ها در فروردین ۱۳۹۸ در نهالستان مورد نظر با رعایت اصول فنی؛ کشت و در سال ۱۳۹۹ با تامین پیوندک ژنوتیپ‌های مدنظر توسط موسسه تحقیقات روی پایه‌های مذکور پیوند زده‌ شد و پس از تهیه بستر مناسب کاشت و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اسفندماه همان‌سال به بستر اصلی منتقل شدند که در حال حاضر از رشد رویشی و شرایط مطلوبی برخوردار هستند.

ضرر و زیان اقتصادی به نخلکاران لارستانی

خشکیدگی خرما، موجب ضرر و زیان اقتصادی به نخلکاران لارستانی شده است.

در راستای ارتقای سطح دانش کاربردی بهره برداران و افزایش اثربخشی علم و فناوری در عرصه تولیدات کشاورزی، حمید زرگری عضو هیات علمی و محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس و از اعضای یاوران تولید به همراه کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی لارستان با رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی از باغ‌های خرمای شهرستان لارستان بازدید به عمل آوردند.

زرگری عضو هیات علمی و محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس اظهار کرد: عامل اصلی عارضـه خشکیدگی محصول خرما، گرمـا بـوده و عـواملی نظیر وزش باد‌های گرم، بافـت سـبک خـاک، ضـعف مـواد غـذایی و رطوبت نسبی کم، کم آبی و شوری خـاک عوامـل تشـدید کننـده اثـر گرما و نتیجتا افزایش دهنده شدت این عارضه می‌باشد و هر روشی که به طریقی بتوانـد اثـر گرمـا را بـر درخـت کـاهش و مقاومت درخت را افزایش دهد در کاهش این عارضه بسیار مفید است.

او افزود: از آنجا که این عارضه یکی از عوامل محیطی غیرمترقبه می‌باشد ضرورت دارد صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بررسی، ارزیابی و پرداخت خسارت به محصولات بیمه شده اقدام کند.

خشکیدگی محصول درخت خرما

او تأکید کرد: با بکارگیری اصول علمی مدیریتی و بهزراعی نخلستان مانند میانه کاری، پوشش دهی خوشه ها، تنک میوه و تنظیم نسبت برگ به خوشه، استفاده از ارقام مقاوم، اصول صحیح مدیریتی (ازجمله تغذیه مناسب، مبارزه با آفات و بیماری ها، آبیاری منظم، هرس برگ و تکریب دمبرگ ها) و ساخت بادشکن با توجه به جهت وزش باد‌های گرم در هر منطقه در اطراف نخلستان و با درختان سازگار با شرایط محیطی هر منطقه می‌تواند باعث کاهش شدت این عارضه شد.

زرگری با حضور در باغ‌های خرمای منطقه، ضمن بازدید میدانی در جمع نخلکاران و همکاران مدیریت شهرستان، مشکلات و مسائل بوجود آمده ناشی از خشکیدگی خوشه خرما را مورد بررسی قرار داده و دستورالعمل‌های فنی و ترویجی جهت رفع مشکلات بوجود آمده، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصول و افزایش بهره وری نخلکاران ارائه کردند.

تخریب ٣٠٠ متر مربع تغییر کاربری غیر مجاز در مجموعه رضوان شهر سروستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان از عملیات تخریب ٣٠٠ متر مربع از یک مورد ساخت و ساز‌های غیر مجاز در سروستان خبر داد.

سهراب عاشوری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان اظهار کرد: عملیات تخریب با حضور مأموران نیروی انتظامی، اعضای هیئت مدیره مجموعه رضوان شهر و کارشناسان امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان انجام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این اقدام به منظور اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و پیرو دستور دادستان دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان صورت گرفت، تصریح کرد: ساخت و ساز غیر مجاز در قالب دیوار کشی به میزان ٣٠٠ متر مربع به صورت کامل قلع و قمع و به چرخه تولید بازگشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار