معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی زنجان گفت: هزار و۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان زنجان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، توسلیان معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان زنجان شناسایی شده که ۵۱۱ هکتار آن در شهر زنجان واقع شده است، گفت: به لحاظ جغرافیایی، قسمت جنوبی خیابان امام شهر زنجان جزو مناطقی است که برای نوسازی و بهسازی آن باید اقدامات اساسی صورت گیرد؛ چرا که این محدوده جزو فرسوده‌ترین پهنه‌های شهر زنجان به شمار می‌رود.

او افزود: سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر ۸/۳ درصد بوده و۷۰ هزار نفر معادل ۱۶ درصد جمعیت شهر زنجان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

توسلیان ادامه داد: یکی از دغدغه‌های راه و شهرسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است که در این خصوص، مطالعات وسیعی برای بافت‌های فرسوده انجام شده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان  با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده از لحاظ کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناکارآمد است و به همین دلیل نیاز به بازسازی و بهسازی دارند، گفت: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مناطقی از شهر است که خدمات روبنایی، تأسیسات زیربنایی و خیابان‌های آن مشکلات و چالش‌هایی دارد که باید مورد بازبینی و احیاء قرار گیرند.

توسلیان به قانون حمایت از احیای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و افزود: اگر هدف ما تشدید ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی است،  بنابراین باید ضوابط ساخت و ساز را تسهیل کنیم تا بافت‌ها تحت‌الشعاع این ساخت و ساز‌ها قرار نگیرد.

او  با بیان اینکه زنجان جزو شهر‌هایی است که بافت تاریخی آن ضوابط مصوبی ندارد، گفت: تنها بافت تاریخی بازار ضوابط مصوب دارد که آن هم تمام بافت‌های تاریخی را در بر نمی‌گیرد و بخش اعظمی از بافت تاریخی بر اساس ضوابط بافت فرسوده مدیریت شده و نسبت به صدور پروانه اقدام می‌شود که روی این موضوع نیز نقد است؛ چرا که در سال ۱۳۹۱ بافت فرسوده شهر زنجان مصوب شده و دیدگاه این بود که با ارائه تشویق‌های افزایش تراکم زیربنا و تعداد طبقات، مالکان را به ساخت و ساز ترغیب کنیم.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.