مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: حدود ۳هزار حلقه چاه در اراضی شمال شهر قزوین شناسایی شده است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: حدود ۳هزار حلقه چاه در اراضی شمال شهر و اتوبان قزوین- زنجان شناسایی شده است و برخی از باغداران، با سرقت از کانال یا حفر چاه‌های دستی نسبت به احیای باغ‌ها اقدام می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان از دستگاه‌های اجرایی خواست زمانی که مجوز احداث باغ‌های شمال اتوبان را صادر می‌کنند، باید درباره احداث چاه، از آب منطقه‌ای استعلام کنند.

ملکی با اشاره به اینکه برداشت بیش از پروانه مجاز چاه ها، به دشت قزوین آسیب زده است گفت: با نصب کنتور‌های هوشمند جلوی بهره برداری‌های بی رویه گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه ۵هزارو ۸۰۰حلقه چاه مجاز در استان قزوین وجود دارد که کنتور هوشمند بر روی ۳هزار و ۸۰۰حلقه چاه نصب شده است، تصریح کرد: امسال زیرساخت‌ها تکمیل می‌شود و تمام چاه‌های دار کنتور هوشمند، به رصدخانه آب وصل می‌شوند و میزان مصرف آب آن‌ها به صورت هوشمند کنترل می‌شود.

به گفته ملکی، وجود هزار و ۲۰۰کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین، در کشور بی نظیر است و باکیفیت‌ترین آب کشور از سد طالقان در این کانال جاری می‌شود و ۶۰هزار هکتار از دشت را سیراب می‌کند.

وی افزود: استان قزوین منابع خوب آب از جمله کانال سد طالقان، رودخانه شاهرود و منابع آب زیرزمینی دارد که باید به درستی از آن‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با تأکید بر اینکه باید به سمت آبیاری نوین در کشاورزی و باغداری مدرن حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: ۳شرکت بزرگ کشت و صنعت در استان قزوین فعالیت می‌کنند که با کمترین میزان مصرف آب، بیشترین محصول را برداشت می‌کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده سالیانه بین ۲تا۱۲ سانتیمتر، دشت قزوین افت می‌کند و فروچاله‌ها بسیار خطرناک هستند و با کاهش مصرف و جلوگیری از افت منابع آب زیرزمینی با این پدیده می‌توانیم مقابله کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.