ظرفیت‌های معدنی افغانستان، توسعه دهنده صنعت گوهرتراشی تایباد

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور گفت: ظرفیت‌های معدنی در افغانستان می‌تواند صنعت گوهرتراشی در تایباد را توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید ابومحمد هاشمی مجری طرح توسعه گوهرسنگ ایران در بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تایباد گفت: همسایگی با افغانستان که دارای معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است؛ می‌تواند در رشد صنعت گوهرتراشی و جواهرسازی در تایباد تاثیر بسزایی داشته باشد.

او با اشاره به وجود منطقه ویژه معدنی در تایباد افزود: این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای تایباد در حوزه معادن است که ایجاد کارگاه‌های آموزشی به منظور آموزش نیروی ماهر جهت فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اشتغالزایی بالایی را به همراه خواهد داشت.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور ادامه داد: خراسان رضوی ظرفیتی غنی در معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دارد و نیز در گزارش‌های وزارت صمت به آثار معدنی، پروانه‌های اکتشافی متعدد فیروزه و آگات و در نهایت پروانه‌های بهره برداری فیروزه و عقیق در این استان اشاره شده است.


بیشتر بخوانید


هاشمی بیان کرد: در مطالعات اخیر، تعداد ۱۹ اثر معدنی از انواع سنگ‌های بریل، سافیر، یاقوت، روتیل، ارتوز، فیروزه قوچانی، آگات، ژاسپر، عقیق سلیمانی، اوپال، گارنت، در کوهی، رز کوارتز، آندوالوزیت، ایلمنیت، آراگونیت و پلی گورسکیت در خراسان رضوی شناسایی شده است.

در افغانستان که از لحاظ معادن بسیار غنی است، به سنگ‌های قیمتی "احجار کریمه" می‌گویند و از جمله معادن سنگ‌های قیمتی می‌توان به یاقوت سرخ، لعل بدخشان، زمرد و لاجورد اشاره کرد.

 

انتهای پیام// ا. چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.