سوگواری محرم در جاهای مختلف به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود که علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، سوگواری محرم عزاداری‌ها و یادبود‌هایی است که به مناسبت شهادت حسین بن علی و جمعی از یارانش که در سال ۶۱ هجری قمری در واقعه کربلا روی داد، انجام می‌شود.

سوگواری برای حسین بن علی و دیگر یارانش از روز نخست محرم آغاز می‌شود و در ظهر عاشورا به اوج می‌رسد. در غروب و شامگاه عاشورا، این سوگواری تحت عنوان مراسم شام غریبان ادامه پیدا می‌کند. در روز ۱۲ محرم نیز مراسمی با نام «سوم امام حسین» انجام می‌شود.

تاسیس عزاداری‌های عجم و شاخسی  دردوران صفویه

این نوع مراسم‌ها در روز ۱۶ محرم با نام «هفتم امام حسین» و ۲۰ صفر با نام «اربعین» ادامه پیدا می‌کند. البته سوگواری برای حسین بن علی مختص ماه محرم نمی‌شود و در دیگر روز‌های سال نیز با توجه به فرهنگ و رسم هر منطقه انجام می‌شود. مراسم سوگواری سومین امام شیعیان از دیدگاه شیعه اهمیت بسیاری دارد و انجام آن عبادت است.

سوگواری محرم در جا‌های مختلف به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود. سوگواری محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد. سوگواری شیعیان ایران در ماه محرم همواره به صورت خودجوش بوده‌است.

تاسیس عزاداری‌های عجم و شاخسی  دردوران صفویه

عزاداری عجم 

احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:عزاداری عجم بیشتر با آئین‌های محرم در بازار تاریخی تبریز شناخته می‌شود.

اوبیان کرد:برنامه‌های بازار در محرم هر سال بازتاب گسترده در رسانه‌های مختلف دارد.،در میان مردم نیز، عزاداری عجم تا حدود زیادی شناخته شده است.

عزاداری‌های عجم و شاخسی در تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  گفت: عزاداری‌های شاخسی نیز به عنوان رایج‌ترین و با شکوهترین و همچنین شناخته شده‌ترین شیوه عزاداری در میان مردم آذربایجان می‌باشد.

عزاداری سنتی بازار تبریز نسل به نسل و سینه به سینه انتقال یافته است

علیرضا قوچی معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هیئات حسینی، مساجد، تکیه ها، شاخسی و عزاداری‌های خیابانی در کنار عزاداری سنتی بازار تبریز نسل به نسل و سینه به سینه انتقال یافته و گویا عشق به حسین (ع) تمامی ندارد و حرارتی در دل‌های حسینیان است که هرگز خاموش نخواهد شد.

عزاداری‌های عجم و شاخسی در تبریز

او افزود:متاسفانه امسال نیز مانند سال گذشته و مثل تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، هنری و فرهنگی، هیئات حسینی نیز تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته که گاهی نیز به صورت مجازی برگزار شد.

اوبیان کرد:عاشقان حسینی همانطور که در برهه‌های حساس تاریخ ثابت کرده بودند، در عصر کرونایی نیز نشان دادند که نه پرچم امام حسین (ع) زمین میماند و نه جان شیعیان امیرالمؤمنین (ع) به خطر می‌افتد و از آغازین روز‌های شیوع این ویروس در کشور، بیشترین میزان رعایت ضوابط در مساجد، هیئات حسینی و اماکن مذهبی انجام شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در مورد زمان تاسیس عزاداری‌های عجم و شاخسی زمان دقیقی را نمی‌توان بیان نمودوگفت: بیشتر از زمان صفویه این مراسمات قوت گرفته است.

 بالانگه داشتن پرچم اهل بیت عصمت و طهارت (ع)

یکی از کارشناسان مذهبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می گوید :عاشقان حسینی با بالانگه داشتن پرچم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کنار برپایی مجالس عزای امام حسین (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در رزمایش کمک مومنانه نیز سنگ تمام گذاشته و از کسانی که به هر نحو از سوی ویروس کرونا متضرر شده بودند، دستگیری کردند.

گفتنی است آیین‌های مذهبی بازارتاریخی وجهانی تبریزسال ۸۹ هجری شمسی ثبت جهانی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار