کاخ الیزه این ادعا را که نشست روسای جمهور فرانسه و سوئیس به دلیل خرید جنگنده‌های آمریکایی از سوی سوئیس لغو شده است، رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نشست «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، با «گی پارملین» همتای سوئیسی او به دلیل تصمیم سوئیس برای خرید جنگنده‌های آمریکایی لغو نشده است.

کاخ الیزه در بخشی از این بیانیه نوشت: «دولت فرانسه هرگز به دلیل تصمیم سوئیس برای خرید جنگنده‌های آمریکایی به جای جنگنده‌های فرانسوی نشست روسای جمهور دو کشور را لغو نکرد.»

اما در مقابل رسانه‌های سوئیسی اعلام کردند: «نشست میان روسای جمهور فرانسه و سوئیس که ماه‌ها منتظر آن بودیم به دلیل خشم پاریس از تصمیم ما برای خرید جنگنده‌های آمریکایی، لغو شد.»

پیشتر اواخر ماه ژوئن (تیر) سوئیس اعلام کرد قصد دارد به جای جنگنده‌های «داسو رافال» (Dassault Rafale) ساخت کشور فرانسه، جنگنده‌های «لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲» (Lockheed Martin's F-35A Lightning II) ساخت آمریکا را خریداری کند.

دو روزنامه سوئیسی نیز به نقل از دو منبع دیپلماتیک نوشتند: «فرانسه به دلیل تصمیم سوئیس برای معامله با آمریکا بسیار خشمگین شده است.» دولت فرانسه، اما چنین مسئله‌ای را رد کرد و به خبرگزاری فرانسه گفت: «همچنان برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری نشست میان روسای جمهور دو کشور در حال انجام است.»

همچنین کاخ الیزه اعلام کرد سوئیس قصد دارد این دیدار را به ماه نوامبر (آذر) موکول کند، اما از نظر فرانسه در این زمان مسائل تا حدودی «پیچیده» می‌شود.

دفتر ریاست جمهوری سوئیس نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «همچنان بر سر تاریخ برگزاری این نشست به توافق نرسیدیم و این تاخیر به معنای لغو دیدار نیست.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که فرانسه از قرارداد اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا برای فروش زیردریایی هسته‌ای به کانبرا به شدت عصبانی است.

هفته گذشته استرالیا اعلام کرد که قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری با گروه نیروی‌دریایی فرانسه را فسخ می‌کند و به جای آن، هشت زیردریایی هسته‌ای را با همکاری گروه فناوری آمریکا و انگلیس خواهد ساخت.

پس از آن «ژانو ایو لودریان» وزیرخارجه فرانسه، به کنارگذاشته شدن فرانسه در یکی از پردرآمدترین قرارداد‌های دفاعی جهان با استرالیا واکنش نشان داد و دولت جدید آمریکا را نیز مانند دولت پیشین این کشور دورو و ریاکار دانست.

او شب گذشته نیز لندن و واشنگتن را «فرصت‌طلب» خواند و گفت: «آمریکا و انگلیس در زمان بحرانی دروغگو می‌شوند. آن‌ها فرصت‌طلب هستند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار