اسکات موریسون عنوان کرد ما قبل از لغو قرارداد با پاریس، نگرانی‌های عمیق خود را درباره تجهیزات فرانسوی با این کشور در میان گذاشته بودیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیاالیوم، استرالیا امروز (یک‌شنبه) اعلام کرد که دلیل فسخ قرارداد بزرگ زیردریایی با فرانسه، نگرانی عمیق و جدی در مورد تجهیزات فرانسوی بوده است.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در اظهاراتی تأکید کرد که دولت فرانسه مطلع است که کانبرا در مورد موضوع زیردریایی‌های فرانسوی، قبل از لغو قرارداد خرید از پاریس در هفته گذشته، نگرانی‌های عمیق خود را در میان گذاشته بودیم.

او در ادامه توضیح داد که فرانسوی‌ها از نگرانی عمیق ما اطلاع داشتند. توانایی حمله زیردریایی‌های آن‌ها منافع ما را برآورده نمی‌کند و ما به وضوح اعلام کردیم که به نفع استراتژی ملی خود در این باره تصمیم می‌گیریم.

پیتر داتون، وزیر دفاع استرالیا نیز امروز یکشنبه اعلام کرد: استرالیا با فرانسه در خصوص توافق بزرگ خرید زیردریایی‌های این کشور صریح و صادق بوده است.

او گفت: دولت استرالیا با فرانسه درباره نگرانی هایش از این توافق، که بیش از حد بودجه می‌خواست و سال‌ها هم به تاخیر افتاد، صریح، باز و صادق برخورد کرده است. دولت این مشکلات را داشته است، ما آن‌ها را بیان کرده ایم و می‌خواهیم با فرانسوی‌ها همکاری نزدیک داشته باشیم و در آینده نیز به این کار ادامه خواهیم داد. 

داتون افزود: شخصاً این نگرانی‌ها را به همتای فرانسوی خود، فلورانس پارلی، ابراز و بر ضرورت اقدام استرالیا در جهت منافع ملی خود که به گفته وی بدست آوردن زیر دریایی با پیش رانش هسته‌ای است، تاکید کرده است.

او گفت:با توجه به شرایط متغیر در منطقه هند و اقیانوس آرام، ما مجبور شدیم تصمیمی بگیریم که به نفع منافع ملی ما باشد و این دقیقاً همان کاری است که ما انجام دادیم. 

فرانسه از تصمیم استرالیا برای خروج از قرارداد به ارزش ۹۰ میلیارد دلار استرالیا (۵۶ میلیارد یورو) در زمینه خرید زیردریایی‌های فرانسوی به نفع کشتی‌های هسته‌ای آمریکا خشمگین است. این کشور سفرای خود از کانبرا و واشنگتن را فراخواند و متحدانش را متهم کرد که در مورد برنامه‌های خود دروغ گفته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار